مزاج شناسی, مقالات

ارتباط مزاج و پوست

مزاج

.برای اینکه پوست و موی شاداب تری داشته باشیم باید به مزاج بدن خود توجه نماییم.  بروز انواع جوش های پوستی، چروک های زودرس، ریزش مو در سنین نسبتا پایین و لک های پوستی و مات شدن رنگ پوست و … ارتباط مستقیمی با طبع و مزاج افراد دارد. برای شناخت بهتر این موضوع مقاله امروز مزرعه روغن را دنبال کنید. برای آشنایی با انواع مزاج ها کلیک کنید.

 

مزاج سودا

 

تاثیرات طبع و مزاج بر بدن باعث ایجاد ۴ دسته کلی از انواع پوست می شود که به شرح زیر است :

پوست سوداوی ( سرد و خشک ) :

پوست خشک و آسیب پذیر همراه با لک در قسمت های مختلف که در فصول خشک سال به اوج خود می رسد. دمای پوست پایین است که با لمس کردن به خوبی احساس می شود.

رنگ پریدگی و تیره شدن پوست خصوصا در نواحی صورت ، افزایش لک های سفید بروز خال های بسیار در اقسام نقاط پوست نیز از جمله ویژگی های پوست های سوداوی مزاج است.

پوست های سوداوی مزاج به سرعت دچار چین و چروک و در نتیجه پیری زودرس می شوند

 

پوست بلغمی ( سرد و تر ):

پوست نرم و لطیف همراه با رطوبت که در اکثر موارد دمای پوست سرد است. پوست های بلغمی مزاج مستعد جوش های زیر پوستی و سر سفید بدون درد و چرکی هستند. و معمولا خیلی زود دچار افتادگی پوست خصوصا در ناحیه غبغب می شوند.

مثل این میمونه که به چربی حرارت وارد شده باشه و حالت ذوب شدن به خودش گرفته باشه.

 

پوست دموی ( گرم و تر ):

افرادی که پوست دموی دارند دچار جوش و آکنه های قرمز و خونی می شوند. که لمس کردن و یا دستکاری کردن جوش ها با درد شدید همراه است. و در برخی موارد موی رگ های پوست خصوصا روی گونه ها به وضوح دیده می شود.

اگر از جوش های چرکی و خونی صرفه نظر کنیم . پوست دموی از بهترین و ماندگار ترین پوست هاست. و جوانی و شادابی خود را تا سنین بالا حفظ می کند.

 

پوست صفراوی ( گرم و خشک ):

به دلیل بالا رفتن صفرا در این نوع پوست ، رنگ پوست چهره این افراد زرد دیده می شود. افزایش چین و چروک ، گودی و تیرگی ناحیه اطراف چشم ، صورتی خالی و گود افتاه از ویژگی های پوست صفراوی است.

 

 

 

در طب سنتی همیشه شروع هر موضوعی، پیشگیری است. یعنی باید از خراب شدن پوست پیشگیری کرد.
پیشگیری با سبک زندگی سالم و خوب انجام می گیرد. مشکلات پوست در مزاج های مختلف، متفاوت است.
مثلا پوست افراد با مزاج سرد و خشک، استعداد لک، خال و موی زائد زیادی دارند.

 

اگر تدابیر مربوط به خودشان را رعایت کنند، ایجاد لک در پوست شان کاهش می یابد . و لک های موجود در پوست شان (اگر خیلی از روی آنها نگذشته باشد) هم شروع به کمرنگ شدن و از بین رفتن می کنند.
کسانی که مزاج های گرمی دارند . (مزاج های گرم و خشک و به ویژه گرم و تر). احتمال بروز جوش های قرمز و خونریزی دهنده و دمل های پوستی در آنها بیشتر است.
این افراد هم باید تدابیر خاص خود را رعایت کنند. مثلا در مصرف گرمی جات و موادغذایی چرب و تند زیاده روی نکنند.