رژیم کتوژنیک, مقالات

تفاوت رژیم کتوژنیک و لوکارب

رژیم کتوژنیک

 تفاوت رژیم لوکارب و کتوژنیک در چیست؟

رژیم لوکرب یا رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کتوژنیک دو نمونه از رژیم های پرطرفدار هستند که کربوهیدرات دریافتی شما را محدود میکند.
هرچند که هر دو رژیم گفته شده محدودیت دریافت کربوهیدرات برای شما ایجاد میکنند اما این دو رژیم از نظر عملکرد دو رژیم کاملا مجزا هستند.

در چنین رژیم‌هایی شما میزان کربوهیدرات دریافتی را کاهش می‌دهید. در هر دو رژیم کتوژنیک و لوکارب کربوهیدرات محدود می‌شود اما به طور کل با هم متفاوت هستند.

 

رژیم غذایی لو کارب:

 

 

رژیم غذایی کم کربوهیدرات به خودی خود تعریفی نسبتاً نامفهوم دارد. به هر حال، کلمه “کم” یک عبارت نسبی است. اما در رویکردهای موثر، اولویت با این مسئله است که در مورد مصرف کربوهیدرات انتخابی عمل کنیم و منبع آنها را در نظر بگیریم.

در بسیاری از موارد، شما می‌توانید میوه، سبزیجات و لوبیا بخورید، در حالیکه مصرف غلات، غذاهای پخته شده در فر و قندهای فرآوری شده را حذف یا باید کاهش دهید. این تغییر از منابع متراکم کربوهیدرات به منابع کم تراکم از کربوهیدرات‌ها به طور طبیعی مقدار کربوهیدرات مصرفی شما را کاهش می‌دهد.

به هرحال، رژیم غذایی کم کربوهیدرات برخی از طبقه‌ بندی‌ ها در معنای “کم” را ندارد و اغلب در مورد پروتئین و چربی توصیه شده اهمال می‌شود. از نظر کربوهیدراتی، اگر شما روزانه ۳۰۰ گرم کربوهیدرات می‌خورید و مصرف کربوهیدرات را به ۲۰۰ گرم در روز کاهش دهید . شما رژیم کم کربوهیدرات دارید. اگر شما جایگزینی برای کالری‌های کم شده قرار ندهید، احتمالاً کمی کاهش وزن خواهید داشت اما ممکن است که این کاهش وزن بخاطر کم‌ تر شدن کالری‌ها باشد و نه کم شدن مقدار کربوهیدرات دریافتی. و برعکس، اگر کالری‌های کاهش یافته را با چربی بیشتر یا پروتئین بیشتر جایگزین کنید، شما دو رژیم غذایی بسیار متفاوت ایجاد خواهید کرد.

بهتر است که بگوییم این رویکرد تفاسیر بالقوه و نتایج بسیاری دارد.

 

نقاط ضعف و قوت 

 

نقاط قوت

  • کاهش وزن
  • حذف مواد غذایی فراوری شده با کربوهیدرات بالا
  • پایداری بلند مدت
  • سازگاری راحت تر نسبت به رژیم کتوژنیک
  • محدودیت کمتر و انجام آسان تر نسبت به رژیم کتوژنیک

نقاط ضعف

تقریبا می توان گفت که نقاط ضعف ندارد زیرا که شما می توانید انواع گروه های غذایی را مصرف کنید. اما به خاطر داشته باشید که کربوهیدرات های تصفیه شده باید حذف شوند. و همچنین نمی توانید به میزان زیادی کربوهیدرات های سالم بخورید. ممکن است در چند روز اول برای سازگاری با این رژیم احساس خستگی پیدا کنید.

 

 

 رژیم غذایی کتوژنیک:

 

در حالیکه یک رژیم غذایی با کاهش تنها یک ریز مغذی می‌تواند به رژیم کم کربوهیدرات تبدیل شود . یک رژیم غذایی کتوژنیک خواستار تغییرات خاصی در هر سه ریز مغذی است. به همین دلیل، به سختی می‌شود یک رژیم غذایی کتوژنیک را به فردی توصیه کرد. مگر آنکه بدانند چگونه درشت مغذی های خود را کنترل کنند یا آنکه در مورد یارگیری مصر هستند.

رژیم کتوژنیک حاوی مقادیر بالایی چربی، مقدار بسیار کمی کربوهیدرات و پروتئین متوسط است. که اگر به درستی انجام شود، سوخت ترجیحی بدن شما را از کربوهیدرات (یا گلوکز) به چربی در شکل کتون بادی‌ ها و اسیدهای چرب، تغییر می‌دهد.

برای آنکه یک رژیم غذایی کتوژنیک باشد، همچنین باید با هدف نهایی قرار دادن شما در وضعیت کتوسیس تغذیه‌ای، دنبال شود. این وضعیت بسیار خاصی است، می‌ توانید در نهایت حس بسیار بدی داشته باشید و ببینید که تمرینات شما به نتیجه نمی‌رسند. مگر آنکه برای رسیدن به آن به عنوان هدفتان، دقیقاً بدانید که چه کار می‌ کنید.

 

نقاط ضعف و قوت

 

نقاط قوت

  • کمک به درمان بیماری هایی مانند صرع
  • بهبود حساسیت انسولین
  • کاهش اشتها
  • بهبود کلسترول و تری گلیسیرید

نقاط ضعف

  • یبوست. به خاطر مصرف بسیار پایین فیبر در رژیم کتوژنیک
  • اطلاعات از انجام بلند مدت رژیم کتوژنیک در دسترس نیست
  • آنفولانزای کتوژنیک. در این وضعیت شما به خاطر سازگاری با رژیم کتو در روزهای اول سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و بی قراری تجربه می کنید.
  • تقریبا حذف میوه ها به جز توت ها
  • دشوار برای انجام در بلند مدت

 

برای خرید محصولات کتویی کلیک کن