رژیم کتوژنیک, مقالات

تفاوت کتوژنیک و فستینگ

محصولات کتوژنیک در مشهد

تفاوت کتوژنیک و فستینگ را می دانید؟

رژیم های فستینگ و کتوژنیک این روزها به عنوان روشی برای لاغری طرفداران زیادی پیدا کرده اند . مزرعه روغن در این مقاله به بررسی این دو رژیم می پردازد.

رژیم فستینگ روشی برای کاهش وزن است که در آن فرد چرخه‌ای از دو دوره روزه‌داری و غذا خوردن را می‌گذراند. اگر این کار را درست انجام دهید، سوخت و سازتان افزایش پیدا خواهد کرد. حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه رژیم فستینگ یا رژیم روزه‌داری را دنبال کنیم؟ بهترین روش، برنامه‌ریزی مناسب برای وعده‌ها و استفاده از غذاهایی با بالاترین مقدار مواد مغذی است. ریشه این نوع رژیم به روزه‌داری سنتی بر می‌گردد که برای بهبود سلامت بدن یا مزایای عرفانی از آن استفاده می‌شد.

اما قانون رژیم کتوژنیک این است که مصرف کربوهیدرات کم، مصرف چربی زیاد و پروتئین به اندازه باشد.و ربطی به زمان خوردن وعده ها ندارد . در این رژیم، مصرف کربوهیدرات به کمتر از ۵۰ گرم در روز کاهش پیدا می کند، چربی ها جایگزین کربوهیدرات حذف شده می شوند و حدود ۷۵ درصد کالری دریافتی از چربی هاست. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود ۲۰ درصد و کربوهیدرات تنها ۵ درصد انرژی مورد نیاز شما را تامین می کنند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات در این رژیم، بدن برای تامین انرژی خود چربی را به جای گلوکز، منبع اصلی در نظر می گیرد – این فرایند کتوزیس ketosis نامیده می شود.

تحقیقات درباره تفاوت کتوژنیک و فستینگ چه می‌گویند؟

رژیم فستینگ:

محدود کردن کالری دریافتی در حیوانات سبب افزایش طول عمر و تحمل انواع استرس‌های متابولیک می‌شود. یکی از نگرانی‌ها درباره رژیم روزه‌داری متناوب این است که رژیم گیرندگان در روزهایی که محدودیت غذایی ندارند.پرخوری می‌کنند و کالری سوزانده شده در طول روزه‌داری جبران می‌شود. پژوهش‌ها در مقایسه رژیم روزه‌داری با دیگر روش‌های لاغری این مورد را تایید نکردند. اما طرفداران رژیم فستینگ معتقدند استرس ناشی از محدود کردن کالری دریافتی سبب واکنش ایمنی در بدن می‌شود. این واکنش‌ها ترمیم سلول‌ها و تغییرات مثبت متابولیک مثل کاهش چربی خون، کاهش کلسترول بد، کاهش فشار خون، وزن و قند خون را به دنبال دارند.

 چه افرادی نمی‌توانند رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری بگیرند؟

    • افراد مبتلا به مشکلات زیر نمی‌توانند رژیم فستینگ را دنبال کنند:
    • دیابت؛
    • اختلال در خوردن مانند بولیمیا که شامل آسیب رساندن به خود می‌شود؛
    • استفاده از داروهایی که نیاز به خوردن غذا دارند؛
    • افرادی که در سن رشد هستند؛ خانم‌های باردار و شیرده؛

رژیم کتوژنیک:

گرچه رژیم غذایی کتوژنیک برای افراد سالم و بدون بیماری زمینه ای مناسب است. با این حال ممکن است عوارضی داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

یکی از عوارض رژیم کتوژنیک آنفولانزای کتو Keto flu نامیده می شود. که شامل کاهش انرژی و کاهش عملکرد ذهنی، افزایش گرسنگی، مشکل در خواب، تهوع، مشکل در هضم غذا و کاهش عملکرد ورزشی. برای پیشگیری از بروز این مشکل در روزهای اول شرع این رژیم بهتر است کربوهیدرات را به طور متعادل مصرف کنید و به تدریج آن را کاهش دهید.

به علاوه رژیم کتوژنیک تعادل آب و مواد معدنی را بر هم می زند. بنابراین افزودن نمک صورتی ( که سرشار از مواد معدنی است )  به وعده های غذایی به پیشگیری از این مشکل کمک می کند.

 

کتوژنیک برای چه کسانی ممنوع است؟

رژیم غذایی کتوژنیک برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند، مبتلایان به دیابت یا کسانی که به دنبال بهبود سوخت و ساز بدن خود هستند، فوق العاده است.

اما برای ورزشکاران حرفه ای، کسانی که قصد عضله سازی در بدن خود دارند .و یا به دنبال افزایش وزن هستند، خیلی رژیم مناسبی نیست. اما کتوژنیک هم مانند تمام رژیم های غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود .که به مدت طولانی به آن پایبند باشید.