پوست, مقالات

خشکی پوست بدن و راههای درمان آن

شی باتر

سرما و خشکی پوست بدن :

خشکی پوست بدن با شروع فصل پاییز و زمستان افزایش می یابد . خارش پوست زیاد می شود و خشکی هوا، پوست مان را خشک می کند.هوای سرد سبب می گردد تا پوست شما مانند بیابان های خشک و بدون آب زبر و ترک، ترک شود .

در سرما، درجه حرارت و میزان رطوبت هوا کم می شود و باعث خشکی پوست می گردد.

در افراد مسن، افرادی که در مناطق خشک و کم رطوبت زندگی می کنند و افرادی که دائما دوش می گیرند. خشکی پوست بیشتر است.

هوای سرد سبب کاهش خونرسانی و ترشح چربی از سطح پوست می‌شود. و این عوامل با هم سبب تشدید خشکی و حساسیت پوستی درفصل‌های سرد و خشک سال می‌شود.

برخی راه های پیشگیری از خشکی پوست بدن:

_ استفاده از مرطوب کننده هوا : 

هنگامی که طی ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته وسایل گرمایشی در خانه روشن هستند، میزان رطوبت فضای زندگی شما میتواند تا ۱۰ درصد نیز کاهش یابد. استفاده از یک مرطوب کننده هوا می تواند سطح رطوبت را به میزان ایده‌آل باز گرداند که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است.

_ مصرف مواد غذایی آبرسان :

نوشیدن آب فراوان تنها روش برای مرطوب نگه داشتن بدن از درون نیست. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم را مد نظرقرار دهید . روغن زیتون فرابکر یکی از منابع خوب برای چربی غیر اشباع تک پیوندی است. سبزیجات سبز برگ تیره نیز حاوی فولات ها هستند که پوست را آبرسانی می کنند.

_ مقاومت در برابر خارش :

خاراندن پوست خشک در زمستان تنها شرایط را وخیم‌تر می کند و چرخه باطل ناراحتی و خشکی را به همراه دارد. به جای خاراندنپوست، استفاده از کمپرس سرد برای تسکین خارش را امتحان کنید.

_ کوتاه کردن مدت زمان استحمام 

دوش گرفتن طولانی با آب داغ می تواند احساس فوق العاده خوبی در ماه های سرد سال ایجاد کند. اما این کار به خشک‌تر شدن پوست منجر می شود. با کوتاه کردن مدت زمان استحمام و دوش گرفتن و استفاده از آب گرم به جای آب داغ می توانید از بروز این شرایط جلوگیری کنید. آب داغ موجب از دست رفتن آب پوست می شود و چربی طبیعی پوست را نیز از بین می برد. پس هرچه بیشتر در تماس باآب داغ باشید، آسیب بیشتری را نیز متحمل خواهید شد.

برخی راه های درمان :

_ استفاده از مرطوب کننده ها : 

مرطوب کردن سر راست‌ترین روش برای آبرسانی به پوست و درمان خشکی پوست بدن است. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بهتر است. سعی کنید هنگام هوایسرد از نرم کننده ها و مرطوب کننده های قوی تر استفاده کنید ، مانند :

کرم شی باتر 

شی باتر یک لوسیون طبیعیست که حاوی ویتامین A و E و مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن در پوست است ،

شما میتوانید در شبانه روز و حتی بعد استحمام از این لوسیون طبیعی استفاده کنید. تا خشکی پوستتان را رفع کنید .

مزرعه روغن شی باتر را در دو سایز پنجاه گرمی و صد گرمی به شما ارائه میدهد .

_ تغییر صابون : 

برخی صابون ها نیز حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی و مواد معطر هستند. که می توانند خشکی پوست را موجب شوند.

استفاده از پن های آبرسان و نرم کننده را فراموش نکنید ، پن ها صابون های دست ساز گیاهی هستند.که با ph پوست سازگارند و درساخت آن ها از روغن های گیاهی استفاده شده است .

مزرعه روغن ۱۵ نوع پن متفاوت را به شما عزیزان ارائه میدهد .

بهترین پن ها برای پوست خشک و برای استفاده در فصول سرد :

پن بادام تلخ : این پن رطوبت رسان و نرم کننده پوست  است و موجب رفع خشکی پوست بدن و صورت میشود .

پن شی باتر : آبرسان قوی پوست است و برای درمان اگزما و خشکی پوست بسیار مفید است .

بهتر است برای استحمام در حمام از این پن ها استفاده کنید. و حتی برای شست و شوی روزانه دست یا صورت خود این پن ها را به کارببرید.

پن شی باتر

رفع خشکی پوست بدن

_استفاده از روغن ها : 

پوست سالم، نوعی چربی به نام سبوم تولید کرده که از پوست شما در مقابل از دست دادن رطوبت محافظت می کند. اما فعالیت های روزانه (مانند فراموش کردن استفاده از مرطوب کننده یا شستن دست ها با صابون جامد) می توانند باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شوند. استفاده از روغن ها برای پوست به بازسازی درخشندگی و لایه محافظتی پوست کمک می‌کند .

روغن نارگیل : از خاصیت مرطوب‌کنندگی روغن نارگیل نه تنها برای پوست صورت بلکه برای باقی قسمت‌های بدن به خصوص دست‌ها      می‌توان استفاده کرد.

روغن نارگیل در‌مزرعه‌ روغن طرفداران زیادی دارد که یکی از دلایل محبوبیتش عطر و بوی بسیار خوبش است .