پوست, مقالات

درمان خانگی آفتاب سوختگی

درمان خانگی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی چیست ؟

 

پوست شما می تواند در صورت مجاورت بیش از اندازه با آفتاب و عدم استفاده از مواد مراقبتی آسیب ببیند . آفتاب سوختگی به آسیب ناشی از مجاورت بیش از اندازه با نور خورشید گفته می شود . در این حالت اصولا رنگ پوست به قرمز تغییر می کند و گاها با سوزش و خارش شدید همراه است . برای درمان خانگی آفتاب سوختگی مهم ترنی نکته شروع درمان به محض مشاهده آثار آفتاب سوختگی می باشد.

 

چرا افراد با پوست های سفید زودتر میسوزند ؟

 

حتما تاکنون کتوجه شده اید که افرادی که پوست های سفید تری دارند خیلی سریع تر از سایرین دچار آفتاب سوختگی می شوند . علت این امر کمبود ملانین در پوست این افراد است . هر چه پوست تیره تر باشد مقدار ملانین موچود در آن بیشتر است . ملانین یک مبارز طبیعی با اشعه ماورابنفش خورشید می باشد.

آفتاب سوختگی

 

راه های درمان خانگی آفتاب سوختگی :

 

دوش آب سرد :

 

پس از مشاهده آثار آفتاب سوختگی به طور منظم از دوش آب سرد استفاده کنید . آب سرد گرمای موجود در پوست را کم کرده و باعث تسریع روند درمان می شود . پس از حمام آب سرد پوست خود را به آرامی توسط یک حوله بسیار لطیف کمی خشک کنید و بلافاصله از یک لوسیون طبیعی مانند شی باتر استفاده کنید.

 

 

نرم کننده های حاوی آلوئه ورا:

 

نرم کننده ها و مرطوب کننده های حاوی گیاه آلوئه ورا یکی از بهترین انتخاب ها برای درمان آفتاب سوختگی می باشند.

 

نوشیدن زیاد آب :

 

نوشیدن آب در زمان آفتاب سوختگی از خشکی پوست تا حدودی جلوگیری و روند ترمیم پوست را تسریع می کند.

 

خواب کافی :

 

جالب است بدانید یکی از روش های درمان خانگی آفتاب سوختگی خوابیدن می باشد . خواب کافی باعث ایجاد سیتوکین های خاصی در بدن می شود که در درمان التهاب و آفتاب سوختگی نقشی اساسی دارند.

 

استفاده از روغن گل سرخ :

 

روغن گل سرخ یکی از بهترین گزینه ها برای بهبود آفتاب سوختگی می باشد . این روغن به عنوان یک روش عالی برای درمان خانگی آفتاب سوختگی و قابل دستزس برای اکثر افراد شناخته می شود . برای اثربخشی بهتر این روغن آن را روی پوست تمیز و به صورت ضربه ای بزنید و از کشیدن بیش از حد دست روی قسمت آسیب دیده جلوگیری کنید.

 

استفاده از روغن پروویتامینه :

 

روغن پروویتامین مزرعه روغن یک روغن ترکیبی از روغن های نعناع , هویج , بذر خیار و … می باشد. روغن های موجود در این محصول به رفع التهاب ناشی از آفتاب سوختگی کمک بزرگی می کنند . به منظور اثر بخشی بهتر این روغن آن را روی پوست نسبتا خیس و به صورت ضربه ای بزنید . این روغن را روزانه سه بار و به مدت یک هفته استفاده کنید.

 

فاکتور های تسریع روند درمان آفتاب سوختگی :

 

زمان مورد بدن برای درمان آفتاب سوختگی عمدتا وابسته به ژنتیک افراد می باشد اما فاکتورهای دیگری از جمله موارد ذکر شده نیز در این امر بی تاثیر نیستند:

 

  • بیماری های خاص مانند دیابت
  • مصرف دخانیان
  • اضافه وزن و چاقی
  • استرس و اضطراب
  • سوء تغذیه

 

برای درمان سریع تر آفتاب سوختگی خود از مجاورت دوباره پوست با آفتاب جلوگیری کنید.