تغذیه, مقالات

روغن جامد و مضرات آن

روغن کنجد

ـ بر اساس نتایج آخرین یافته های علمی در جهان، مصرف روغن های جامد و نیمه جامد به علت دارا بودن اسید چرب ترانس بالا، خطر بروز سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان را افزایش می دهد.

 

روغن جامد به علت بافت مورد نیاز شیرینی ها، عمدتاً در قنادی ها کاربرد دارد . و مصرف آن در خانه به افزایش دریافت این روغـــن دامن می زند. اسید های چرب اشباع موجود در روغــن جامد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها را به دنبال دارد.

 

روغن های جامد در ایران با اصلاح فرمولاسیون و بهبود کیفیت به روغــن نیمه جامــد تبدیل شده اند .  که مقدار اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتری نسبت به روغـــن جــامد دارند . ولی باید توجه داشت که روغـــن نیمه جـــامد هم در مقایسه با روغـــن های گیاهی مایع، مقادیر بیشتری اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس دارند و مصرف آنها خطراتی مانند :

  • افزایش کلسترول بد خون LDL
  • تنگی و انسداد عروق قلبی 
  • سکته قلبی

را به دنبال دارد. به ویژه افرادی که دچار اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند نباید از روغن جامد و نیمه جامد استفاده کنند.

 

چه روغنی مصرف کنیم ؟

مزرعه روغن به شما توصیه می کند برای پیشگیری از بیماری های قلبی، عروقی مصرف روغن جامد را قطع کرده و از روغن های مایع با منشاء گیاهی همچون روغن کنجد , روغن آفتابگردان و …  استفاده کنید . چربی های مایع، روند بروز آترواسکلروز (سفت شدن جدار عروق) را کند می کند.

برای خرید این روغن کلیک کن

روغن نباتی مایع بر خلاف روغن جامد درصد بسیار کمی اسید چرب اشباع و مقادیر قابل ملاحظه ای اسید های چرب غیر اشباع دارند . که برای حفظ سلامت قلب ضروری است. میزان اسید چرب ترانس این روغن ها کمتر از ۲ درصد است.  و در بعضی از روغن های مایع تقریبا صفر است که زیرو ترانس نامیده می شوند