رژیم کتوژنیک, مقالات

رژیم کتوژنیک را بهتر بشناسیم

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چیست؟

 

رژیم کتوژنیکیا رژیم کتون زا , رژیم پُرچربی,  یک گونه سبک غذایی است با چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قند اندک، که بدن را وادار می‌کند تا به‌جای قند، از چربی برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند. کتوژنیک تنها سبک غذایی است که با شاخص هایی نظیر خون , ادرار و تنفس سنجیده می شود.

 

در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز مبدل شده و در سرتاسر بدن — به‌ویژه مغز — پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم شما، مقدار قند کم باشد،کبد چربی را به اسیدچرب و اجسام کتونی مبدل می‌کند. این اجسام کتونی به مغز رفته و جایگزین گلوکز می‌شود. هرگاه سطح اجسام کتونی در خون(و مغز) بالا برود و کتوزیس ایجاد شود حملات صرعی کاهش می باید پس رژیم کتوژنیک درمانی مناسب برای افراد دارای بیماری صرع نیز می باشد.

 

تاریخچه :

نام کتو بعدها توسط دانشمندان روی این سبک غذایی گذاشته شد . درگذشته اثرات کتوژنیک بواسطه روشی به نام فستینگ محقق میشد . بنابراین ابتدا با پیدایش فستینگ و سپس کتوژنیک مواجه بوده ایم.

استراتژی کتو و تاثیر آن روی بدن از ۲۵۰۰ سال پیش و توسط بقراط یونانی برای درمان چاقی مفرط پیشنهاد شد.

رژیم کتوژنیک

 


هدف نهایی در رژیم کتوژنیک رسیدن به فاز سوخت و سازی به نام کتوسیس است.  که در آن همانطور که گفته شد بدن به جای قند از چربی به عنوان سوخت اصلی خود استفاده می کند

 

رسیدن به فاز کتوسیس بر اساس افزایش کتون ها در خون فرد سنجیده می شود.

 

بدن چگونه وارد فاز کتوسیس می شود؟

 

مصرف تمام قندهای موجود در بدن ما ۱ الی ۱۲ ساعت به طول می انجامد

پس از این ۱۲ ساعت تا ۲۴ ساعت بدن به سراغ ذخایر گلایکاژن در کبد می رود

بعد از اتمام ذخایر کبد , بدن روند دیگری را برای تامین قند مورد نیاز مغز آغاز می کند.  و از آمینو اسیدهای داخل عضلات تغذیه می کند. این روند حدودا یک هفته به طول می انجامد.

معمولا سه روز پس از این مرحله تمام جوارح ما از جمله عضلات و بافت های چربی , به نفع مغز از مصرغ قند خودداری می کنند.

در این فاز انسولین کاهش و گلوکاکان افزایش می یابد.  و زمینه را برای تولید کتون در کبد فراهم می کند

 

 

چه اندازه با محصولات کتوژنیک آشنایی دارید؟