مقالات, مو

ساختار مو انسان

روغن آوووکادو

قبل از شروع رسیدگی و تقویت موها بهتر است با ساختار موی خود بیشتر آشنا شویم . مزرعه روغن خواندن این مقاله را به افرادی که به سلامت مو خود اهمیت میدهند پیشنهاد میکند.

 

مو ساختاری کشیده دارد و متشکل از پروتئین های کراتین است. این پروتئین ها سازنده های اصلی ناخن نیز هستند و در مقابل فشارهای مکانیکی بسیار مقاومند. مانند همه ی پروتئین های موجود در بدن، آن ها از زنجیره های بلند آمینو اسیدی ساخته شده اند. ضخامت موی هر فرد، متفاوت است. اما معمولاً بین ۰.۵ تا ۱ میلیمتر تغییر می کند. پوست برونی حفره های کوچکی دارد که آن ها را فولیکول می نامیم. فولیکول ها حاوی ریشه های مو هستند.

 

ساختار مو به چه شکل است ؟

در یک نگاه کلی ساختار مو دارای سه قسمت می باشد:

ساختار مو

ریشه

ریشه در عمق پوست قرار داشته و قسمت زنده مو است.  بخش زایا و مولد مو در انتهای ریشه مستقر و پیاز مو نام دارد. عروق خونی اعصاب و رنگدانه مو (ملانین)  در پیاز مو قرار دارند. حجم پیاز مو تعیین کننده قطر عرضی مو ( کلفت یا نازک بودن ساقه مو) است. موی بلوند و روشن به طور نرمال نازک تر از موی قهوه ای و مشکی است.

 

غده چربی

کمی بالاتر از ریشه یک غده چربی متصل به مو وجود دارد. ترشح چرب و زرد رنگ این غده در داخل مجرایی که تار مو در آن قرار دارد. تخلیه شده و تار مو را چرب می نماید. و آن را در مقابل رطوبت محافظت می کند. به مو درخشندگی میدهد. از تبخیر نامتعادل آب جلوگیری مینماید. و مو را نرم و خوش حالت می سازد. در صورت کاهش ترشح غدد چربی پوست و مو خشک  و بی حالت می گردد. هر دوی این حالات موجب بروز مشکلات و بیماری های زیادی برای مو می شوند.

 

ساقه

این بخش از مو بیرون از پوست قرار دارد. و یک ساختمان مرده است. اهمیت این بخش فقط از نظر زیبایی می باشد. ولی در عین حال بیشترین توجه و مراقبت انسان متوجه این قسمت از مو  می باشد.

 

فولیکول مو

فولیکول بخشی از ساختار مو است که مو از آن می روید و حدود ۵ تا ۱۰ میلی متر زیر پوست، در بافت چربی، قرار دارد. بخش زیرین فولیکول، پیاز مو نام دارد. این بخش از سلول هایی تشکیل شده است که با رشد و تقسیم شان الیاف های (فیبر) کشیده ی مو را می سازند. در کنار آن ها، سلول های رنگ دانه قرار دارند که به مو رنگ می بخشند.

سلول های موجود در پیاز مو حاوی گیرنده های هورمون مردانه می باشند. در پایه ی هر پیاز، یک برآمدگی وجود دارد که حاوی رگ های خونی تغذیه کننده ی موی درحال رشد است. غدد چربی که روغن هایی طبیعی را به منظور چرب سازی مو و پوست تولید می کنند از دیگر ساختارهای واقع شده در فولیکول مو است.

 

کوتیکول مو

ساقه ی مو از ۳ قسمت مغز (لایه ی مرکزی ساقه)، قشر (لایه ی اطراف مغز مو) و کوتیکول (لایه ی بیرونی ساقه مو) تشکیل شده است. سلول های قسمت قشر مو تعیین کننده رنگ مو می باشد. و عامل سفید شدن مو نیز ازبین رفتن رنگدانه ملانین در قسمت قشر می باشد.

لایه ی کوتیکول خارجی ترین بخش ساقه ی مو می باشد و حدود ۱۰ درصد از وزن مو را تشکیل می دهد.

همانطور که پوست خارجی ترین قسمت بدن است و کار محافظت از بدن را انجام می دهد، کوتیکول نیز نسبت به مو همین وظیفه را دارد. مانند مینای دندان ها.

تمام اعمالی که شما نسبت به موی خود انجام می دهید مثل: سشوار کشیدن، شانه کردن، اتوی مو، کشیدن و کارهایی از این قبیل را، در اصل با کوتیکول مو انجام داده اید.

مقاوم ترین بخش ساختار مو کوتیکول می باشد. انعطاف و نرمی مو، کشسانی و دیگر خصوصیات موی شما بستگی مستقیم با کوتیکول مو دارد. همچنین کوتیکول وظیفه محافظت از مو در برابر ترکیبات شیمیایی را بر عهده دارد.

آسیب های وارده به کوتیکول باعث خشکی، زبری و خشن شدن مو می شود اما میتوان با روغن تراپی از این بخش از مو محافظت کرد و یا آسیب های وارد شده را جبران کرد.

روغن هایی نظیر روغن نارگیل , روغن آرگان , روغن آواکادو و …