پوست, مقالات

علل خشکی پوست بدن

شی باتر

هر عاملی که باعث شود رطوبت کافی برای پوست تامین نشود, باعث خشکی پوست بدن و خارش و ترک برداشتن پوست دست, گونه ها، اطراف لب و چشم ها را بطور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می شود. پوست حالت سوختگی پیدا می کند که به دلیل نداشتن رطوبت کافی است.

 

علل خشکی پوست 

خشکی پوست بدن هم تحت تاثیر وراثت و هم عوامل اکتسابی می باشد. از جمله مهم ترین آنها عبارتند از:

 

شستن مکرر دست و صورت با آب و مواد بهداشتی از قبیل صابون و مایع ضدعفونی کننده, باعث سفت و خشن شدن پوست می شود و اگر از کرم نرم کننده استفاده نشود خشکی و خارش پوست ایجاد می شود. لازم بذکر است که در افرادی که دچار بیماری وسواس تمیزی و شستشو هستند. بروز این بیماری پوستی نیز وجود دارد.

 

استفاده بیش از اندازه از مواد آرایشی در بانوان 

غده های چربی که وظیفه چرب کردن سطح پوست را برعهده دارند از خشکی پوست جلوگیری می کنند. هرگاه تولید چربی از غده ها کاهش پیدا کند, خشکی و ترک های سطحی روی پوست ظاهر می شود.

 

کمبود عنصر روی و سلنیوم می توانند باعث خشکی پوست شوند. سوال اینجاست که کمبود عناصر چگونه ایجاد می شود؟

مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند : گوشت قرمز، گردو، ماهی و غذاهای دریایی عناصر روی و سلنیوم مورد نیاز بدن را تامین می کند. مصرف نکردن غذاهای فوق الذکر ممکن است که کمبود عناصر روی و سلنیوم را ایجاد کند.

 

کمبود ویتامین ها از قبیل ویتامین آ و ب و ث در بدن می توانند زمینه ساز خشکی پوست شوند.

 

نقش تغییرات آب و هوایی در روزهای بسیار سرد زمستان و بسیار گرم تابستان در بروز خشکی پوست غیر قابل انکار است.

 

افرادی که سابقه بیماری های پوستی از قبیل درماتیت یا اگزما (التهاب و آماس پوست), بیماری پوستی صدف (پسوریازیس), سبوره (ترشح نشدن غده های عرق و چربی پوست), زخم های دیابتی در پوست و بافت های زیر پوست دارند, بیشتر در معرض خشکی و خارش پوست هستند.

 

افرادی که بیماری های متابولسیمی مانند دیابت و کم کاری تیرویید دارند.  ترشحات غده های پوستی در آنها کاهش پیدا می کند و بروز خشکی پوست محتمل است.

 

مصرف بعضی از داروها هم خشکی پوست ایجاد می کنند از آن دسته عبارتند از: داروهای ضد حساسیت (آنتی هیستامین), داروهای شل کننده عضله (آنتی اسپاسم) و داروهای ادرار آور که در بیماران کلیوی و نارسایی قلب استفاده می شوند (دیورتیک ها)

 

درمان خشکی پوست بدن

 

پیشنهاد مزرعه روغن استفاده از یک لوسیون طبیعی و کاملا گیاهی برای پوست است.

 

شی باتر 

شی باتر یا شیا باتر یک روغن جامد است.  که از آجیل درخت آفریقایی شیا کاریته به دست می آید.  و غنی از ویتامین های A و E و F و اسیدهای چرب ضروری شامل اسید اولئیک، اسید استئاریک و اسید لینولئیک بوده.  و مواد مغذی لازم برای تولید کلاژن در پوست را تولید می کند

کره شی به‌طور عمده در محصولات آرایشی مرتبط با پوست و مو نظیر:  برق لب, کرم های مرطوب کننده و لوسیون‌ها و نرم‌کننده‌های مو استفاده می‌شود. همچنین در صنعت صابون سازی استفاده می‌شود

این کره در محدوده دمای بدن انسان ذوب می‌شود.  و طرفداران استفاده از آن بر جذب سریع آن از راه پوست و خواص ترمیم کننده و مرطوب‌کننده آن تأکید دارند

 

خواص شی باتر:

  • نرم کننده پوست
  • درمان ترک پا
  • درمان خشکی پوست و اگزما
  • نرم کننده ساقه مو
  • بالم طبیعی لب
  • درمان پسوریازیس
  • لوسیون طبیعی بدن
شی باتر

شی باتر