مزاج شناسی, مقالات

مزاج سودا را بهتر بشناسیم

مزاج

به افرادی سوداوی مزاج گفته می شود که خلط سودا در بدن آنها غالب تر از بقیه اخلاط باشد.

 

کلیات مزاج سودا

طبع : سرد و خشک
عنصر : خاک
فصل : پاییز
زمان شبانه روز : عصر
دسته بندی : محافظین
طعم : ترش
رنگ : سیاه
فلز : آهن
سیاره : مریخ
سن شیوع : میانسالی – از ۴۰ تا ۶۰ سالگی

 

صفات کلیدی مزاج سودا

درونگرا
خویشتن دار
کمالگرا
دقیق
با دقت
منظم
رعایت قوانین و مقررات
هوشیار
عاقل
منطقی
واقع گرا
واقع بین
کم احساس
محتاط
محافظه کار
میانه رو
ریسک گریز
دوراندیش
محاسبه گر
حسابگر
صرفه جو
خسیس
کنجکاو
ساکت

 

ویژگیهای ظاهری

 

توجه : به گزارش مزرعه روغن خصوصیات ظاهری هر فرد بستگی زیادی به مزاج اولیه ای دارد که در زمان به دنیا آمدن و یا در زمان تغییرات بدنی دوران رشد و بلوغ داشته است. مزاج اولیه از طریق ژنها از پدر و مادر به فرد منتقل شده و تحت تاثیر شرایط محیطی رحم، شرایط روحی و فیزیکی مادر و خوراکی هایی که مادر در دوران بارداری و شیردهی می خورد، شکل می گیرد. ممکن است این مزاجهای اولیه با گذشت زمان، در اثر تغذیه، شرایط آب و هوایی، شیوه زندگی، نوع شغل و عوامل دیکر تغییر کند و مزاج جدیدی در فرد بوجود آید که به آن مزاج اکتسابی گفته می شود. این مزاج اکتسابی بر ظاهر فرد تاثیر می گذارد، هر چند بر برخی از خصوصیات فیزیکی شکل گرفته با مزاجهای اولیه فرد همچون استخوان بندی یا رنگ چشم تاثیر چندانی نمی تواند داشته باشد.

هیکل : مزاج سودا و خشک موجب لاغری افراد می شود. افراد سوداوی معمولا لاغر بوده، هر چند ممکن است بعضی از آنان چاق هم باشند. دارای اندامی باریک و لاغر، ضعیف، غیر عضلانی و استخوان بندی ظریف هستند. مزاج سودا موجب کشیدگی استخوانها می‌شود، زیرا بافت استخوان از سوداست. لذا بدن سوداوی ها با استخوانهای نازک و کشیده ناحیه انگشتان، ساعد و سایر مناطق خود را نشان می دهد. بدنی خشک و تکیده دارند. قفسه سینه لاغر و عضلات کوچک دارند. در صورت افزایش وزن از ناحیه میان تنه (کمر و شکم) چاق می شوند.

پوست : رنگ پوستشان سبزه یا جوگندمی مایل به تیرگی یا سفید مایل به خاکستری است. پوست بدن سرد و سفت و خشک، بدون رطوبت و طراوت است و دارای منافذ متوسط است. کف دست و پایشان سرد است و بروز لکه های تیره و خال در پوست این افراد شایع است.

مو : موهای سر نسبتا پرپشت، خشک و ضخیم یا مجعد بوده و رنگ موها معمولا سیاه و مات است. اگر سودای وی به سمت بلغمی باشد، موی سر سفید و جوگندمی می شود و اگر سودا به سمت صفرا باشد، ریزش مو در کل سر وجود دارد و طاسی منطقه ای ندارند. موخوره در آنان شایع است. بدنشان پرمو و دارای موهای تیره و ضخیم است.

ناخن : ناخنهای شکننده ای دارند.

تعریق : پوست مزاج سودا یی ها دارای منافذ متوسط است و معمولا کم عرق می کنند. استرسهای عصبی سبب افزایش تعریق آنان می شود.

رگها : خون افراد با مزاج سودا غلیظ است. رگهای دستشان پنهان نبوده، ولی نازک و تیره و غیربرجسته هستند.

نبض : نبض آنها نسبتا کند و خالی، کم قدرت، سست، باریک، اما سفت و سخت است. نامنظمی های ضربان قلب(آریتمی) در ایشان شایع است.

چشم : چشمان معمولا ریز و به رنگ میشی و قهوه‌ای است. سفیدی چشمانشان تیره و کدر بوده و عروق آن واضح نیست. غلبه سودا رنگ سفیدی چشم را کدر می کند. تیرگی زیر چشم در آنان شایع است.

دهان : دهانشان خشک و کم آب است. مزه دهانشان خصوصا در صبح ناشتا شور است.

زبان : زبان افراد با مزاج سودا خشک و صورتی تیره است.

بینی : بینی خشک و شامّه قوی دارند.

گوش : خشکی باعث قدرت شنوایی می شود، بنابراین سوداوی ها گوشهای تیزی دارند. تحمل سر و صدا را ندارند و در سنین بالا سوت کشیدن گوش در آنها زیاد دیده می شود.

قدرت بدنی : کم قدرت و کم انرژی هستند.

حرکات بدن : سرعت حرکات افراد با مزاج سودا کم تا متوسط است.

سودا
تکلم : آرام و حساب شده و با دقت صحبت می کنند. صدایشان رسا نبوده و نسبتا آرام است.

پوشش : افراد با مزاج سودا در فصول پاییز و زمستان معمولا بیشتر از دیگران و در بهار و تابستان معمولی لباس می پوشند.

سایر : غضروف حنجره برجسته و واضح است. گرفتگی در عضلات پشت ساق پا و گرفتگی در ناحیه گلو از علائم دیگر افراد سوداوی است. چربی و فشار خونشان معمولا بالا نمی رود یا دچار افزایش خفیفی می شود.

خواب : خواب افراد با مزاج سودا کم و سبک است(خواب خرگوشی). دیر به خواب می روند و با کوچکترین صدایی از خواب می پرند. کابوسهای آشفته، ترسناک و تیره و تار، سیاه و تاریک از مشکلات این افراد است و خواب خرابه، قبرستان و پرتگاه می بینند.

گوارش : سودا مسؤول تحریک اشتهاست. اشتهای کاذب فراوان دارند، یعنی زود به زود گرسنه می شوند، امّا خیلی زود هم سیر می شوند. به همین دلیل خوراکشان کم بوده، ولی اهل ریزه خواری هستند. توان هضم غذا در آنان بسیار کم است، نفخ معده فراوان دارند و سوزش سر معده در آنان شایع است. ادرار و مدفوع آنها تیره بوده و یبوست مزاج دارند. گرایش به شوری و شیرینی و گرمی ها دارند، گرایش به سردی ها مثل ترشی ندارند.

میل جنسی : تحریک و میل جنسی نسبتا زیادی دارند، ولی توان جنسی آنان کم است و اغلب دچار انزال زودرس هم هستند. تمایلشان به رفتار محبت آمیز بیش از آمیزش جنسی است.

آب و هوا : فصلهای خشک، آب و هوای خشک و کم باران و خصوصا سرد و خشک سودا را زیاد می کند. فصل پاییز برای ایشان فصل نامطلوبی است. سودایی ها در فصل پاییز مزاجشان غلبه می کند و اذیتشان می کند و بخصوص در میانسالان و سالمندان و در فصل پاییز این بیشتر دیده می شود. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند.