تغذیه, مقالات

آیا کره های آجیلی چاق کننده هستند؟

کره های آجیلی

کره های آجیلی همانند کره بادام زمینی , کره فندق , کره بادام درختی , کره بادام هندی , کره پسته و … از محبوب ترین خوراکی های دنیا به حساب می آیند . کره های آجیلی اصولا در وعده های صبحانه و عصرانه استفاده می شوند . اما سوالی که ذهن اکثر افراد را درگیر می کند تاثیر این کره ها بر چاقی و اضافه وزن است. آیا کره های آجیلی چاق کننده هستند ؟؟ نظر شما چیست؟؟

 

 

کره های آجیلی چطور تولید می شوند؟  :

 

قبل از بررسی این موضوع بهتر است به نحوه تولید کره های آجیلی پرداخت. مجموعه مزرعه روغن کـره های آجـیلی را به صورت تازه و روزانه و از مرغوب ترین مغز های موجود تهیه می کند.

 

 

تاثیر کره های آجیلی بر چاقی و لاغری :

 

آجیل ها سرشار از مواد مغذی و پروتئین گیاهی هستند . یکی از راه های بهره بردن از خواص آجیل ها استفاده از کره آنهاست.

به طور کلی اگر فردی کالری دریافتی اش بیشتر از مقدار کالری ای که در طی روز می سوزاند باشد دچار چاقی و اضافه وزن می شود. استفاده زیاد از حد کره های آجیلی نیز می تواند موجب افزایش میزان چربی در بدن فرد و در نهایت اضافه وزن شود.

اما در صورتی که استفاده از این محصولات به اندازه نیاز بدن باشد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن , افزایش توده عضلانی , کاهش توده چربی و در نتیجه تناسب اندام می شود.

 

 

کره های آجیلی سرشار از چربی های مفید برای بدن هستند و استفاده از آنها برای بدن بسیار مفید می باشد.

 

وظایف و مزایای چربی:

 

چربی در بدن وظایفی دارد و شامل چندین مزیت برای سلامتی است

  • انرژی : چربی منبع بسیار خوب انرژی است و هر گرم آن ۹ کالری تامین می کند این در حالی است که این مقدار در پروتئین و کربوهیدرات ۴ کالری بر گرم است.
  • تعدیل هورمون و ژن : چربی تولید هورمون های تناسلی و استروئیدی و همچنین ژن های درگیر رشد و سوخت و ساز را تعدیل می کند
  • عملکرد مغز : دریافت چربی کافی ، برای سلامتی مغز خصوصا ثبات حالت (مود) مهم است
  • جذب ویتامین های محلول در چربی : ویتامین های A, D, E و k باید در چربی مصرف شوند تا بتوان به طور مناسب از آن ها بهره برد.
  • طعم و سیر کنندگی : اضافه کردن چربی به غذا ها آن ها را خوش مزه تر و پر انرژی تر می کند.

 

مصرف چه مقدار چربی در روز مناسب است؟

مقدار مناسب چربی برای مصرف بستگی به کالری مورد نیاز شما برای کاهش وزن یا مصرف روزانه دارد به عنوان مثال:

 

  • در یک رژیم استاندارد کم چرب ، کمتر از ۳۰ درصد کالری مورد نیاز از چربی بدست می آید.
  • یک رژیم کتوژنیک حاوی کربوهیدرات پایین ، مقدار متعادل پروتئین و چربی بالاست. مقدار کالری دریافتی از چربی به میزان کربوهیدرات دریافتیتان بستگی دارد اما به صورت کلی ۷۵-۵۰ درصد کالری را شامل می شود.
  • رژیم مدیترانه ای شامل گستره ی متنوعی از گیاهان و غذا های حیوانی از جمله ، ماهی ، گوشت ، تخم ها ، لبنیات ، روغن زیتون فرابکر ، میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل است. معمولا ۴۰-۳۵ درصد کالری در رژیم مدیترانه ای از چربی تامین می شود که شامل مقادیر زیاد چربی غیراشباع مونو از روغن زیتون می باشد.

 

با توجه به نکات مطرح شده می توان به این نتیجه رسید که کره های آجیلی صرفا چاق کننده و یا لاغر کننده نیستند و عوامل بسیاری در نحوه تاثیرگذاری آنها بر بدن دخیل هستند .

اما در انتها نمی توان از خواص این محصولات مقوی برای بدن چشم پوشی کرد.بهترین راه استفاده از این محصولات , استفاده کنترل شده و به میزان نیاز بدن است.