تغذیه, مقالات

تابستان چی بخوریم؟

آفتاب سوختگی

تغذیه مناسب در تابستان :

داشتن تغذیه مناسب هر فصل در حفظ سلامتی و کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها تاثیر زیادی دارد.در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد هوا رعایت برخی نکات تغذیه ای بسیار مهم بوده و عدم انجام آنها ممکن است . منجر به بیماری شود .

افزایش چشمگیر دمای هوا در فصل تابستان باعث تعریق بیشتر بدن می‌شود. زیاد عرق‌کردن یعنی افزایش احتمال تجربیات نامطلوبی همچون کم‌آبی بدن، حساسیت های پوستی و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن. راهکار ساده و دلچسب برای دوری جستن از این مشکلات چیست؟ – توصیه‌ی متخصصین تغذیه: بدون شک، خوردن میوه‌های تابستانی و بومی در این فصل که در بالاترین سطح از مغذی‌بودن هستند. هرچند که محققین علم تغذیه علاوه بر خوردن میوه‌های فصلی، مصرف خوراکی‌های طبیعی دیگری را هم برای حفظ سلامتی و داشتن شرایط مناسب بدن در تابستان ضروری می‌دانند.

تغذیه مناسب در تابستان را بشناسیم

چی بخوریم؟!

  1. نوشیدن شربت ریواس، انار، سکنجبین، به‌لیمو، شربت نارنج و امثال اینها به صورت خنک همراه با تخم شربتی و دانه چیا
  2. تناول میوه ‏هاى تازه و چاشنی‌دار مثل آلبالو، گیلاس، آلو، آلوچه، توت سیاه، سیب ترش و هندوانه
  3. مصرف سبزی ها، کاهو، کدو، اسفناج و خیار
  4. تمام افراد به خصوص زنان توصیه می‌ شود در تابستان روزانه حداقل ۲۰ عدد انگور سیاه درشت و دانه‌ دار مصرف کنند. و در زمستان به دلیل محدودیت دسترسی به این میوه، مویز درشت و هسته‌ دار را به همین تعداد مورد استفاده قرار دهند. مویز و انگور سیاه دارای خاصیت آنتی‌ اکسیدانی هستند . و مصرف آن از بروز پیری، چروک صورت و ابتلای فرد به انواع سرطان‌ ها جلوگیری می‌ کند اما افراد باید توجه داشته باشند بیش از ۲۰ عدد این میوه را استفاده نکنند زیرا به دلیل حاوی بودن مقداری قند موجب افزایش قند خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت می‌ شود.
  5. در این فصل از پسته تازه زیاد استفاده کنید. پسته تازه چاق کننده است و باعث رشد اعضای مهم بدن مثل مغز و کلیه می‌ شود. قوای جنسی و میل جنسی را تقویت نموده، تولید مایعات جنسی را نیز افزایش می‌ دهد.
  • آب‌ دوغ‌ خیار یکی از بهترین غذاها در فصل تابستان برای رفع تشنگی می‌باشد. بهتر است این غذا با مصلحاتی نظیر نعناع، پونه، گل سرخ، مویز و آویشن میل شود.

چی نخوریم؟!

  1. در تغذیه تابستان باید از مصرف غذاهاى گرم و خشک، تند، شور و شیرین اجتناب کرد.
  2. گوشت قرمز به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد در فصل تابستان باید کمتر مصرف شود. بخصوص گوشت شتر که مزاج بسیار گرمی دارد.
  3. در میان انواع گوشت سفید با وجودی که نسبت به گوشت قرمز دام، مزاج ملایم تری دارند. اما گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین به سبب گرمای زیادی که تولید می کنند، در این فصل باید کمتر مورد استفاده قرار گیرند.
  4. گوشت مرغ و ماهی گرمای کمتری دارد . و بخصوص ماهی با داشتن مزاج سرد و تر به شرطی که با ادویه تند و شور نشده باشد و آبپز باشد، برای تغذیه تابستان بسیار مناسب است.