تغذیه, مقالات

درمان خانگی سوختگی دهان

درمان سوختگی دهان

پوست بدن تنها قسمت بدن نیست که ممکن است. خوردن تکه ای پیتزای خیلیییی داغ می تواند باعث سوختن سقف دهان شما شود . همچنین نوشیدن چای بسیار داغ می تواند باعث سوختن زبان شما شود. دهان شما شامل بخش های خیلی حساس به گرمای زیاد است.

 

درمان سوختگی دهان :

 

سوختگی درجه یک سقف دهان نیاز به درمــان های پزشکی ندارد و با راهکارهای ساده کاملا قابل درمــان است. در ادامه برخی راهکارهای ساده برای این منظور را به شما معرفی کرده ایم.

نوشیدن نوشیدنی های خنک:

 

نوشیدن یک نوشیدنی خنک با مقداری یخ می تواند درد ناشی از سوختگی را تا حدود زیادی کم کند . همچنین نوشیدن شیر می تواند لایه ای محافظتی برای دهان شما ایجاد کند که سایر نوشیدنی ها نمی توانند.

 

همچنین برخی خوراکی ها نیز می توانند برای درمان سوختگی دهان مفید باشند مانند:

 

جویدن آدامس بدون شکر

غذاهای نرم و کرم مانند مثل ماست , بستنی و پنیر خامه ای

 

در حین درمان سوختگی دهان از جویدن غذاهای ترد , با گوشه های تیز و یا غذاهای پر ادویه خودداری کنید. زیرا این نوع از مواد باعث تشدید آسیب می شوند.

 

دهانشویه با آب نمک :

 

یک قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب ترکیب کنید و به مدت ۲ دقیقه این محلول را درون دهان بگردانید. این کار به کاهش درد ناشی از سوختگی و تسریع روند درمان کمک می کند. می توانید برای این منظور از نمک دریا نیز استفاده کنید.

 

استفاده از عسل :

 

عسل نیز به درمان سوختگی دهان کمک می کند. عسل یکی از ترمیم کننده های قوی پوست می باشد . اگر روزانه کمی عسل را روی قسمت سوخته شده بزنید باعث تسریع روند ساخت پوست جدید و درمان سوختگی می شوید.

 

 

 

برای درمان سوختگی دهان چه کارهای را نباید انجام داد؟

 

در حین روند درمان و بازسازی دهان بهتر است از خوردن و نوشیدن برخی خوراکی ها خودداری کنید.

 

نوشیدنی های اسیدی :

 

نوشیدنی های اسیدی مانند آب پرتقال , نوشابه و … باعث شدت بخشیدن سوختگی و جلوگیری از درمان پوست دهان می شود.

 

غذاهای پرادویه :

 

غذاهای حاوی مقادیر زیادی ادویه مانند فلفل و .. روند ترمیم پوست سقف دهان را به شدت کند می کنند.