مقالات, مو

درمان ریزش مو سکه ای

درمان ریزش مو سکه ای، راهکارهایی برای به دست آوردن اعتماد به نفس

آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای از جمله دلایلی به شمار می‌ رود که موجب ریزش موی سر و سایر نقاط بدن می شود. به طور کلی افرادی که مبتلا به این عارضه می‌ شوند، می‌ توانند بر روی پوست سر یا ریش های خود ریزش مو را به اندازه یک سکه مشاهده نمایند. افرادی که از این مشکل رنج می برند، در کوتاه مدت ممکن است دچار استرس فراوان شوند. ریزش موی سکه ای یک بیماری خود ایمنی در بدن بوده که بر اثر عفونت ریشه مو، اضطراب و استرس، بخش زیادی از افراد ممکن است با آن مواجه شوند.

علاوه بر این که ریزش موی سکه ای یا کچلی سکه ای بر روی ریش و موهای صورت آقایان دیده می شود، در بانوان ممکن است مژه ها و ابروهایشان درگیر این اتفاق باشد.

نوع ریزش موها به صورت سکه ای به شکلی است که بخشی از موها شروع به ریزش کرده ولی محلی که کاملا خالی از مو است هیچگونه زخمی بر روی آن وجود ندارد.

 

علت ریزش مو سکه ای چیست؟

اگر بخواهیم به صورت علمی به بررسی علت ریزش مو سکه ای بپردازیم باید به سراغ گلبول های سفید خون برویم. هنگامی که این گلبول ها به سلول های سازنده فولیکول مو حمله می کنند، قادر هستند روند رشد موها را کند کرده یا به صورت کامل متوقف نمایند. با این وجود همچنان ساز و کار دقیق و علمی که موجب می شود گلبول ها و در حالت کلی سیستم ایمنی بدن فولیکول های مو را مورد حمله قرار می‌دهند، برای پزشکان شناخته شده نیست.

پزشکان بر این باورند که مسائل ژنتیکی نیز می‌توانند در ابتلا به آلوپسی آره آتا نقش موثری داشته باشند. ریزش مو سکه ای ممکن است در اثر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی دیگر مانند ویتیلیگو و بیماری های تیروئید اتفاق بیفتد. در واقع اگر بخواهیم از جنبه های مختلف به بررسی علت بروز ریزش مو سکه ای بپردازیم باید در چند بخش را مد نظر قرار دهیم.

با وجود اینکه اضطراب و استرس را به عنوان یکی از مهمترین دلایل در ابتلا به بیماری آلوپسی آره آتا می دانند ولی شواهد علمی بسیار اندکی برای اثبات این ادعا وجود دارد. اگر چه تنش های روحی زیاد ممکن است بیماری های مختلف را ایجاد نمایند ولی همچنان در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای در حال انجام گرفتن می شود.

 

علائم ریزش موی سکه ای

هنگامی که با علائم مختلفی مواجه شدید برای درمان ریزش موی سکه ای باید اقدامات لازم را انجام دهید. ریزش موی سکه ای معمولا ابتدا بر روی موهای سر مشاهده خواهد شد. البته مردان ممکن است در قسمت صورت و ریش های خود نیز این معضل را مشاهده نمایند. علاوه بر این، نقاط مختلف بدن نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شده و آثاری مانند قرمزی، اسکار و زخم را مشاهده نمایید. از جمله نشانه های بروز ریزش موی سکه ای می توان گزینه های زیر را نام برد.

ریزش موهای سر

بدون تردید این نخستین است علامتی که به ما ریزش موی سکه ای را نشان می دهد. از نشانه های اولیه، کچل یا طاس شدن بخش کوچکی از پوست سر به اندازه یک سکه خواهد بود. این نواحی ممکن است اندازه ای بزرگتر از سکه و شکل هایی به غیر از دایره نیز به شما نشان دهند.

گاهی اوقات ریزش مو سکه های ممکن است شکل نواری به خود گرفته که در آن حالت این مشکل را اوفیاز می نامند. فراموش نکنید که شدت این معضل اگر زیادتر شود، موجب ریزش کامل موهای سر نیز خواهد شد.

ریزش سکه ای ریش

مردانی که به بیماری آلوپسی آره آتا مبتلا می‌ شوند علاوه بر ریزش موی سر، در ناحیه ریش نیز می توانند آن را مشاهده نمایند. اگر ریزش سکه ای در ریش اتفاق بیفتد، یک یا چند ناحیه را مشاهده خواهید کرد که اندازه ای کمتر از یک سکه داشته و فاقد مو هستند.

تغییر در ناخن ها

علائم ابتلا به ریزش موی سکه‌ ای تنها بر روی موها مشاهده نخواهد شد. در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از افراد ممکن است هنگامی که به این بیماری مبتلا می شوند در ناخن های خود نیز تغییراتی مشاهده نمایند. از جمله علائمی که هنگام ابتلا به بیماری ریزش موی سکه ای بر روی ناخن ها پدیدار می شود، می‌ توان به ایجاد خطوط کم عمق در موازات خط طولی ناخن ها اشاره نمود. وجود نشانه های کوچک و قرمزی ناخن ها نیز نشان از بروز این بیماری می دهند. گاهی اوقات به اندازه کاغذ سنباده نیز سطح ناخن ها زبر می شود. اگر میزان ریزش موی سکه ای بیش از حد مجاز باشد، ناخن های فرد به سادگی شکسته خواهند شد.

 

 

چه کسانی در معرض ابتلا به کچلی سکه ای قرار دارند؟

اغلب افرادی که به صورت ارثی و فامیلی مبتلا به شرایط خود ایمنی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به ریزش موی سکه‌ ای قرار می گیرند. علاوه بر این افرادی که به آرتریت روماتوئید و هپاتیت نوع ۱ مبتلا هستند نیز باید خود را برای ابتلا به این بیماری آماده کنند. فراموش نکنید برخی از افراد در اثر عواملی مانند استرس، تغذیه نامناسب و شرایط محیطی نیز به این معضل گرفتار خواهند شد.

 

راهکارهای درمان ریزش مو سکه ای

برای درمان ریزش موی سکه ای روش های مختلفی تاکنون ارائه شده است. بدون تردید بخش زیادی از افراد هنگامی که با آلوپسی آره آتا مواجه می شوند، به سراغ مصرف داروهای شیمیایی خواهند رفت. امروزه دارو درمانی از جمله راهکارهایی است که برای مقابله با این مشکل مورد استفاده قرار می گیرد. در این بین روش های دیگری نیز می توانند شما را یاری کنند تا به مبارزه با این معضل بپردازید. از جمله روش‌هایی که برای درمان ریزش موی سکه ای مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به بهره گیری از موی مصنوعی اشاره نمود. بدون تردید این روش کاملا ناکارآمد بوده و تنها بخش اندکی از افراد به واسطه قیمت آن ترجیح می دهند که راهکار مورد نظر را انتخاب کنند.

درمان ریزش موی سکه ای با استفاده از کاشت مو می‌تواند انجام شود. استفاده از این روش مشکلات و مزایای مخصوص به خود را دارد. روش های درمانی مختلفی توسط پزشکان نیز برای درمان ریزش موی سکه ای به کار گرفته می شود. به عنوان مثال یک راهکار درمانی، استفاده از آمپول هایی برای درمان کورتیکواستروئید نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد. کورتیکواستروئیدهای خوراکی هنگامی که افراد با ریزش شدید مو مواجه می‌ شوند، می‌ توانند استفاده شوند. این داروها قادر هستند که فعالیت بیماری را کاهش داده و فولیکول های مو را برای رشد مجدد یاری خواهند کرد.

 

نور درمانی برای ریزش مو سکه ای

هنگامی که به دنبال راهکارهایی برای درمان ریزش موی سکه ای هستید، پزشکان و متخصصین این حوزه به شما روش های مختلفی توصیه می کنند. یکی از راهکارهایی که برای درمان ریزش موی سکه ای مد نظر قرار گرفته است، استفاده از نور درمانی یا فتوکموتراپی به شمار می رود. این راهکار می‌تواند برای درمان طاسی به خوبی اثرگذاری خود را نشان دهد. در برخی مطالعات مشاهده شده است که با استفاده از نور درمانی می توانید فولیکول های مو را تقویت کرده و به خوبی برای درمان این مشکل اقدام نمایید. این راهکار برای افرادی که قادر به دریافت درمان های تهاجمی و سیستمی نیستند بهترین روش محسوب می شود.

 

روش های خانگی برای درمان ریزش مو سکه ای

همانگونه که عنوان کردیم برای درمان ریزش مو سکه ای روش های مختلفی وجود دارند. گزینه هایی که پیش رو قرار می گیرند هر کدام می‌ توانند ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود را داشته باشند. بخش زیادی از افراد ترجیح می‌ دهند که از روش ها و راهکارهای خانگی برای درمان ریزش موی سکه‌ ای استفاده نمایند. انواع درمان های طبیعی نیز در این بین توسط متخصصین حوزه طب سنتی ارائه شده اند.

از استعمال عصاره پیاز و سیر گرفته تا بهره گیری از چای سبز سرد شده به عنوان روش های درمان ریزش مو سکه ای در خانه مد نظر قرار می گیرند. روغن های طبیعی مختلفی نیز برای تقویت فولیکول های مو و همچنین کف سر می توانند استفاده شوند. استفاده از ژل یا شیر نارگیل و روغن بادام می تواند برای تقویت موها به بهترین شرکت تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

 

روغن رزماری برای درمان ریزش مو سکه ای

همانگونه که بیان شد، برای درمان ریزش موی سکه ای از روغن های طبیعی می توانید کمک بگیرید. یکی از روغن های شگفت انگیز و معجزه گر در این زمینه، روغن رزماری محسوب می شود. این روغن و عصاره به دست آمده از گیاه رزماری مفیدترین و ساده ترین محلول طبیعی به شمار می‌رود که برای تقویت مو می تواند به کار گرفته شود. طبق تحقیقاتی که بر روی ۱۰۰ مرد صورت گرفته است، مشخص شده که بهره گیری از روغن رزماری برای درمان ریزش مو سکه ای به بهترین شکل می تواند اثرگذاری خود را نشان دهد. این روغن می‌ تواند رشد عصب را تقویت کرده و گردش خون را در پوست سر به بهترین شکل بهبود بخشد.

هر اندازه که روغن نعناع برای رشد موها کیفیت بالایی دارد، روغن رزماری نیز می تواند تاثیر بی نظیر خود را نشان داده و به عنوان یک راهکار درمانی خانگی برای درمان ریزش موی سکه ای به کار گرفته شود. افرادی که به دلایلی مانند بالا رفتن سن، عدم تعادل هورمونی، واکنش سیستم ایمنی بدن و عفونت به ریزش موی سکه‌ ای مبتلا می‌ شوند، می‌ توانند از این راهکار درمانی کمک بگیرند. شواهد علمی مختلفی مشاهده شده است که بیان می کند استفاده از روغن رزماری برای درمان ریزش موی سکه ای موجب تقویت بافت عصبی خواهد شد. طبق پژوهش‌ های مختلفی، پزشکان بیان کرده اند که اسید کارونوزیک به مقدار قابل توجهی در روغن رزماری وجود دارد. استفاده از این عصاره شگفت انگیز قادر است رشد دوباره بافت عصبی و بهبود آن را به همراه داشته باشد.

برای بهره گیری از قابلیت های این روغن کافیست که آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید. علاوه بر این، مخلوط کردن روغن رزماری با شامپوهایی که استفاده می‌ کنید نیز می تواند در این بین نیازهای شما را برطرف نماید.

 

روغن رزماری

                                                          برای خرید این محصول اینجا کلیک کن

نکات مراقبتی در ابتلا به کچلی سکه ای

بدون تردید موها نقش اساسی در زیبایی صورت ایفا می کنند. افرادی که به دنبال درمان ریزش موی سکه ای هستند باید نکات مراقبتی مختلفی را در دستور کار قرار دهند. چنانچه به بیماری آلوپسی آره آتا مبتلا هستید، سعی کنید نکات ضروری را برای درمان این مشکل مد نظر داشته باشید.

به هیچ عنوان بخش هایی از پوست سر و صورت را که به کچلی سکه ای مبتلا شده اند را در معرض نور خورشید قرار ندهید. سعی کنید هنگامی که قصد رفتن به بیرون را دارید، از کرم های ضدآفتاب کمک بگیرید.

اگر ریزش موی سکه ای را بر روی ابرو یا مژه های خود مشاهده می کنید، حتما برای رفتن به بیرون از عینک آفتابی کمک بگیرید. ابروها و مژه ها می توانند از چشم های شما به صورت طبیعی در برابر نور آفتاب و گرد و غبار مراقبت کنند. به همین علت مراقبت از موهای صورت و اطراف چشم اهمیت بالایی دارد.

برای اینکه بتوانید در برابر نور خورشید از پوست سر و صورت خود مراقبت کنید، بهتر است از کلاه گیس یا کلاه معمولی کمک بگیرید. با انجام این کار، نور مستقیم خورشید به موهای شما برخورد نخواهد کرد.

گاهی اوقات افراد هنگام ابتلا به این بیماری موهای بینی خود را از دست می‌دهند. بهتر است برای مقابله با این مشکل از داروهای مخصوص بینی و مرطوب کننده ها استفاده نمایید.

 

درمان ریزش موی سکه ای با مکمل های زینک و بیوتین

روی (زینک) و بیوتین ازجمله ریزمغذی‌ هایی به شمار می روند که می تواند موجبات جلوگیری از ریزش موی سکه ای را فراهم نمایند. همانگونه که می دانید در حالت طبیعی نیاز به دریافت ۳ میلی گرم بیوتین و ۳۰ میلی گرم روی در طول روز دارند. استفاده از رژیم های غذایی سالم به شما کمک می کند تا برای درمان ریزش موی سکه ای اقدام نمایید. اگر بدن شما قابلیت تامین زینک و بیوتین را به صورت طبیعی ندارد، می توانید از داروهایی که عرضه می شوند کمک بگیرید.

 

ماینوکسیدیل و آنترالین برای درمان ریزش مو سکه ای

برای درمان ریزش موی سکه ای از داروهای مختلف می توانید کمک بگیرید. درمان این معضل با استفاده از ماینوکسیدیل ۵ درصد می‌تواند صورت پذیرد. در طول روز می‌ توانید یک یا دو مرتبه از داروی ماینوکسیدیل به صورت موضعی بر روی پوست سر، ابرو و ریش استفاده نمایید. اغلب اوقات این دارو را می توان با داروهای کورتیکواستروئیدی نیز ترکیب نمایید. این کار به خوبی برای تحریک رشد موها کیفیت خود را نشان می دهد. اغلب افرادی که از داروی ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی سکه ای کمک می گیرند، پس از دوازده هفته می توانند رشد مجدد موها را مشاهده نمایند. کرم یا پماد آنترالین راهکاری مناسب برای درمان ریزش موی سکه ای محسوب می شود. نوع ساختار آنترالین به شکلی است که ظاهری شبیه قیر داشته و به طور کلی علاوه بر درمان آلوپسی آره آتا برای درمان پسوریازیس نیز می تواند به کار گرفته شود. فردی که از آنترالین استفاده می کند پس از گذشته ۸ تا ۱۲ ماه می تواند کیفیت و تاثیر گذاری این محصول را مشاهده نماید.

 

غذاهای مفید برای درمان ریزش موی سکه ای کدامند؟

برای درمان ریزش موی سکه ای از غذاهای مختلفی نیز می توانید کمک بگیرید. جلوگیری و درمان ریزش موی سکه ای با مصرف هویج به واسطه بهره مندی از ویتامین A و بتا کارن امکان پذیر است. علاوه بر این، تخم مرغ، انواع بری ها، آووکادو، ماهی سالمون، سیب زمینی و دانه های خوراکی نیز می توانند برای مقابله با این مشکل مورد استفاده قرار گیرند.

 

ریزش موی سکه ای دائمی است یا موقتی

یکی از سوالاتی که افراد با آن مواجه می شوند این است که آیا ریزش موی سکه ای به صورت دائمی اتفاق می‌افتد یا دوره ای موقتی دارد؟ این بیماری در حالت کلی به دو شکل قابل مشاهده است.

  شکل شایع تر ابتلا به بیماری کچلی سکه ای به گونه ای است که تعداد کمی از موهای شما به اندازه یک سکه دچار ریزش شده و پس از گذشت چند ماه تا یک سال مجددا رشد خواهند کرد.

 گاهی اوقات ریزش موی سکه ای حادتر بوده و ممکن است به صورت دائمی موجب طاسی کامل سر یا آلوپسی توتالیس شود. در مواقع نادر این بیماری ممکن است تمام موهای بدن را در بر گرفته و فرد را مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس نماید.

 چنانچه پیش از سن بلوغ فرد مبتلا به آلوپسی آره آتا شود، ممکن است این بیماری حالت مزمن گرفته و احتمال تکرار آن افزایش خواهد یافت.

 

آیا ریزش موی سکه ای واگیردار است؟

متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که ابتلا به ریزش موی سکه ای ممکن است دیگران را نیز دچار مشکلات نماید. این معضل را می توانید با راهکارهای درمانی موثر برطرف نمایید. افرادی که به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند بدون هیچ دغدغه ای می توانند در اجتماع حضور داشته باشند. امکان سرایت بیماری ریزش موی سکه ای به دیگران وجود ندارد. چنانچه با این مشکل مواجه هستید بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص، راهکار درمانی موثر را اتخاذ نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *