تغذیه, مقالات

سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان

در سال گذشته مردم نواحی مختلف دنیا بیش از میلیون ها دلار صرف راه هایی برای سفید کردن دندان های خود کرده اند . بیشتر راه های موجود برای سفید کردن دندان ها با استفاده از مواد شیمیایی و غیر طبیعی صورت می گیرد . محصولات شیمیایی ممکن است نتیجه بخشی سریع تری داشته باشند اما به ساختار دندان انسان آسیب های جبران ناپذیری وارد می کنند. اما علاوه بر راهکارهای شیمیایی , راهکارهای طبیعی زیادی نیز برای داشتن دندان های سفید تر وجود دارد که در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره رایگان پوست و مو اینجا کلیک کنید.

مشاوره پوست و مو

اما قبل از پرداختن به راه های درمان بهتر است بدانیم:

 دلایل زرد شدن دندان چیست ؟

 

 آسیب به مینا دندان:

 

بیرونی ترین لایه دندان انسان که مینای دندان نام دارد عامل سفیدی و درخشندگی دندان است . اگر مینای دندان انسان به هر دلیلی آسیب ببیند و از بین رود لایه زیرین دندان که به خودی خود رنگی قهوه ای مانند دارد نمایان شده و باعث زرد دیده شدن دندان انسان می شود.

 

مینای دندان ممکن است به دلایل متعددی از جمله استفاده مداوم از نوشیدنی های گاز دار , غذاهای نامناسب و اسیدی و سیگار کشیدن و جویدن بیش از حد آدامس از بین برود .

یکی دیگر از عوامل نابودی مینای دندان افزایش سن و تاثیر وراثت آدمی است.

 

ایجاد لکه :

 

استفاده از نوشیدنی هایی مانند قهوه و شراب ممکن است باعث ایجاد لکه های رنگی روی دندان انسان شود. به همین دلیل است که اصولا در کنار سرو قهوه یک لیوان آب نیز سرو می شود تا پس از نوشیدن آن کمی از شدت رنگ گذاری قهوه بر دندان از بین برود.

 

ابتلا به برخی از بیماری ها:

 

برخی از بیماری ها نیز تاثیر به سزایی بر روی زرد شدن دندان ها دارند. برای مثال، بعضی از عفونت ‌‌‌‌‏هایی که زنان در طول دوران بارداری به آنها مبتلا می شوند، روی رشد مینای دندان جنین تاثیر گذاشته و موجب زردی دندان کودک می شود.

 

عدم رعایت بهداشت دندان:

 

در صورتی که فرد به طور منظم و به روش صحیح مسواک نزند عواملی مانند تجمع پلاک دندانی، رنگ ناشی از مصرف انواع غذاها، و عدم تمیزی سطح دندان، موجب زردی دندان ها می شوند.

 

نوشیدن بیش از حد چای:

 

چای، به خصوص چای سباه حاوی انواع تانین ها است که می تواند به مینای دندان آسیب برساند و منجر به زرد شدن دندان ها شود.نوشیدن بیش از حد چای حتی ممکن است مینای دندان را از بین ببرد و غذا های رنگی دیگر را نیز متصل کند.

اما حالا که با دلایل زردی دندان آشنا شدید زمان پرداختن به راهکارهای سفید کردن دندان ها است.

 

روش های خانگی سفید کردن دندان :

 

همانطور که پیش از این ذکر کردیم علاوه بر روش های شیمیایی مثل بلیچینگ کردن دندان روش های خانگی متعددی نیز برای این هدف وجود دارد.

 

مسواک زدن با روغن نارگیل:

 

روغن نارگیل سرشار از لوریک اسید می باشد. این اسید مبارز قوی انواع باکتری هاست . مسواک زدن با روغن نارگیل باعث کشتن انواع باکتری های روی سطح دندان , حفاظت از مینای دندان و در دراز مدت سفید تر شدن سطح دندان ها می شود.

(برای مشاهده سایر خواص روغن نارگیل اینجا کلیک کنید)

برای اینکار کافی است پس از اینکه دندان های خود را با خمیر دندان مسواک زدید کمی روغن نارگیل را روی مسواک خود  ریخته سطح دندان ها را کاملا تمیز کنید و پس از نیم ساعت آبکشی کنید.

 

در صورت مجاورت روغن نارگیل و مینای دندان بیش از نیم ساعت ممکن است باعث از بین رفتن سطح خارجی مینا و تاثیر بلعکس روی رنگ دندان های خود شوید.

 

روغن نارگیل

سفیدی دندان با روغن نارگیل

جوش شیرین :

 

جوش شیرین یکی از ترکیبات اصلی بعضی خمیر دندان های دنیاست . گزارشات نشان می دهد خمیر دندان های حاوی این ماده تاثیر شگفت انگیزی بر سفید تر شدن رنگ دندان افراد داشته اند. در واقع این پودر ارزشمند خاصیت سفید کنندگی فوق العاده ای برای دندان انسان دارد . برای استفاده از این پودر کمی آب لیمو را با جوش شیرین مخلوط کنید. و خمیر حاصل را روی مسواک خود زده به مدت ۳ الی ۴ دقیه دندان های خود را با آن مسواک بزنید.

همچنین جالب است بدانید جوش شیرین با ایجاد یک فضای قلیایی در فضای دهان از تکثیر و رشد باکتری ها در این محیط جل.گیری می کند.

 

استفاده از میوه و سبریحات :

 

مواد مغذی و ویتامین های موجود در میوه و سبزیجات با تقویت مینای دندان از تخریب آن و زرد شدن دندان ها جلوگیری می کنند. از معروف  ترین میوه ها برای افزایش سلامت دندان می توان به توت فرنگی و آناناس اشاره کرد .

 

استفاده از نمک دریا :

 

نمک دریا به سفید کردن دندان انسان کمک بزرگی می کند. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با نصف قاشق چای خوری نمک دریا با یک کمی آب در یک ظرف کوچک مخلوط کنید، تا یک خمیر نازک ایجاد شود، از مسواک نرم برای مالیدن خمیر روی دندان استفاده کنید ، و به آرامی به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید سپس با آب بشووید و پس از آن با خمیر دندان به طور کامل مسواک بزنید.

 

برای خرید نمک دریا اصل و فاقد افزودنی اینجا کلیک کنید.

 

برخی روش های مضر اما رایج سفید کردن دندان:

 

در میان روش های خانگی جا افتاده بین انسان ها برای سفید کردن دندان ها روش هایی وجود دارند که نه تنها به سفیدی دندان کمکی نمی کنند بلکه باعث آسیب جدی به بافت دندان نیز می شوند. از این روش ها می توان به استفاده از موارد زیر اشاره کرد:

 

استفاده از لیمو برای دندان : لیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارد بیشتر باعث از بین رفتن مینا دندان و زرد شدن رنگ دندان می شود.

 

استفاده از سرکه سیب: سرکه سیب نیز مانند لیمو خاصیت اسیدی قوی دارد و باعث تخریب مینای دندان انسان در مدت زمان کمی می شود.

 

در کل به یاد داشته باشید استفاده از هر نوع ماده اسیدی باعث وارد شدن آسیب ساختاری و جدی به دندان های شما می شود.