تغذیه, مقالات

مقایسه روغن گیاهی و حیوانی

روغن کنجد

روغن چیست؟

 

روغن یک نوع ماده است که در آن آب مخلوط نمی شود و طی فرایندهای متابولیکی توسط گیاهان، حیوانات و سایر موجودات زنده تولید می شود. مصرف روغن به صورت عمده به منظور پخت و پز انواع غذاهاست. روغن ها به دو دسته حیوانی و گیاهی تقسیم می شوند. در دهه های اخیر مصرف روغن های گیاهی به طور چشم گیری افزایش داشته است . اما چرا این اتفاق می افتد؟ آیا روغن های حیوانی به بدن ضرر های جدی وارد می کنند؟ در ادامه این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

روغن حیوانی مضر است؟

 

به طور کلی امکان مصرف یک تا دو قاشق روغن حیوانی در هفته مشکلی ندارد اما زیاده روی در مصرف روغن حیوان می تواند برای شما خطرناک باشد به خصوص اینکه بیماران قلبی، عروقی و کسانی که بیماری های کلیوی دارند و چاق هستند از مصرف روغن حیوانی باید اجتناب کنند. روغن حیوانی حاوی درصد زیادی اسیدهای چرب است که برای بیماران قلبی خطر حمله قلبی و برای بیماران یرقان امکان تشدید درد شکم را افزایش می دهد.

بنیان اصلی انرژی بدن بر سوخت و ساز چربی استوار است. سلول‌ها برای اینکه بتوانند به طور طبیعی و نرمال فعالیت داشته باشند احتیاج به چربی‌های اشباع شده به چند اتصال مضاعف و چربی‌های زنده غنی از الکترون حیاتی دارند. این چربی‌ها در اکثر روغن‌ گیاهی هایی که به روش کلد پرس فرآوری می‌شود به مقدار فراوان وجود دارد.

آیا روغن گیاهی مضر هم داریم؟

 

اکثر متخصصان روغن های گیاهی را بی ضرر برای بدن می دانند اما روغن های گیاهی هم اگر به صورت بی رویه مصرف شوند و یا مرغوب نباشند می توانند باعث مشکلات جسمی شوند.

در کل برای اینکه بدانیم روغنی که مصرف می کنیم سالم است یا مضر باید فاکتورهای زیر را بررسی کنیم:

دانه یا گیاهی که روغن از آن گرفته شده:

اگر روغنی که مصرف می کنید از دانه و یا گیاه نامرغوبی به دست آمده باشد می تواند باعث خطرات جدی در بدن شما شود. پس خیلی مهم است از مکانی روغن خود را تهیه کنید که از مواد اولیه مرغوب استفاده می کنند.

نحوه روغن گیری و روغن گیری کلد پرس:

نحوه روغن گیری از دانه و یا گیاه مورد نظر بسیار در سلامت روغن اهمیت دارد . به عنوان مثال روغن‌گیری کلدپرس فشردن دانه بدون حرارت است. روغن حاصله در این روش، عاری از هرگونه افزودنی و نگهدارنده‌ شیمیایی است. در قدیم این روش به «عصّاری» معروف بوده است. در روش کلدپرس مراحل روغن‌گیری به گونه‌ای است که می‌توان بیشترین مواد مؤثر همچون ویتامین E و اسیدهای چرب غیر اشباع یگانه و چندگانه را به همراه روغن از دانه استخراج نمود.

مفتخریم که اعلام کنیم مجموعه مزرعه روغن مجهز به به روزترین و باکیفیت ترین دستگاه های کلدپرس دنیا است .