تغذیه, مقالات

نقش آهن در بدن را بشناسیم

نقش آهن را بهتر بشناسیم 

آهن یکی از مواد معدنی مهم و حیاتی برای بدن است. کمبود آهن می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد کند باید مقدار کافی از این ماده از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت شود. اما آهن دقیقا چگونه بر عملکرد بدن تاثیر می‌گذارد؟

مصرف چه میزان آهن در روز توصیه می‌شود. و بهترین منابع آن کدامند؟ آیا مصرف بیش از اندازه قرص آهن می‌تواند سلامت ما را تهدید کند؟ اگر این سوالات و سوالات مشابه ذهن شما را مشغول کرده و می‌خواهید بدانید که نقش آهن در بدن چیست. با مزرعه روغن در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

نقش آهن در بدن چیست؟

نقش آهن در بدن کمی پیچیده است. آهن یک عنصر بسیار مهم و حیاتی برای تولید خون بوده و در بسیاری دیگر از عملکرد‌های بدن نقشی اساسی ایفا می‌کند. در این بخش چند نمونه از مهم‌ترین نقش‌های آهن در بدن را خواهیم شمارد و اشاره خواهیم کرد که فواید آهن در بدن چیست.

آهن به شکل گیری و اکسیژناسیون خون کمک می‌کند

از مهم‌ترین خواص آهن در بدن تاثیر آن شکل گیری و اکسیژناسیون خون است. آهن نقشی بسیار اساسی در سنتز هم دارد. هم نوعی پروتئین یافت شده در سلول‌های قرمز خونی است که هموگلوبین را تشکیل می‌دهد. نقش اصلی هموگلوبین در بدن انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر بافت‌های بدن است . تا به چرخه حیات خود ادامه دهند. بدون سلول‌های قرمز خونی سالم، بدن شما اکسیژن کافی برای سالم کار کردن را نخواهد داشت که همین مسئله ممکن است باعث شود به شدت احساس خستگی کنید

آهن در تبدیل غذا به انرژی ایفای نقش می‌کند

یکی دیگر از فواید آهن برای بردن نقش آن در تبدیل غذا به انرژی است. سلول‌های انسان برای تبدیل غذا به آدنوزین تری‌فسفات (ATP) که سوخت اصلی بدن به شمار می‌رود به آهن نیاز دارند. کمبود آهن به کاهش تولید ATP منجر خواهد گردید که در نتیجه آن فرد احساس خستگی و ضعف خواهد کرد.

سیستم ایمنی برای حفظ قدرت خود به آهن نیاز دارد

وجود آهن در بدن برای تولید و رشد سلول‌های ایمنی ضروری است. کمبود این ماده می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر گردد و به لطف خواص آهن در بدن برای سیستم ایمنی، شانس افراد برای ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش خواهد یافت.

آهن به عملکرد شناختی کمک می‌کند

عملکرد شناختی مواردی چون عملکرد مغز و حافظه، قدرت تمرکز و همچنین قدرت یادگیری و حل مسئله را شامل می‌شود. داشتن آهن کافی سبب می‌شود که مغز شما به درستی و با هوشیاری کامل، بدون اینکه به موادی مثل کافئین تکیه کنید کار کند.

 

 

میزان آهن مورد نیاز روزانه

 

با در نظر گرفتن نقش آهن در بدن , میزان آهن مورد نیاز روزانه در افراد مختلف بسته به سن و وضعیت متفاوت است. در دوران کودکی و سنین ۹ تا ۱۳ سال، هر دو گروه دختران یا پسران حدود ۸ میلی‌گرم در روز آهن نیاز دارند. با رشد کودکان و بالغ شدن آن‌ها، سطوح عضلات آن‌ها افزایش یافته و حجم خونشان نیز بیشتر خواهد شد که در نتیجه آن، میزان آهن مصرفی روزانه نیز باید بیشتر شود. بر این اساس، به دختران و زنان ۱۴ سال و بالاتر توصیه می‌شود . که حدود ۱۵ میلی‌گرم آهن در روز مصرف کنند؛ پسران و مردان این سن نیز باید میزان آهن مصرفی روزانه خود را تا ۱۱ میلی‌گرم افزایش دهند.

 

 

منابع غذایی حاوی آهن

 

مهم ترین منابع غذایی آهن، غذاهای با منشا حیوانی به شمار می‌روند. انواع گوشت قرمز، گوشت سفید ماکیان (مرغ و پرندگان) و غذاهای دریایی، دارای آهن مشتق از هموگلوبین یا  «آهن هم» هستند. که نوع بهتری از آهن به حساب آمده و سریع تر و بهتر جذب دستگاه گوارش می شود.

آهن همچنین در منابع  گیاهی مثل عدس، انواع لوبیا، توفو، اسفناج , انواع آجیل و کره های آجیلی یافت می‌شوند که دارای نوع دیگری از آهن به نام آهن «غیر هم» هستند که میزان جذب آن در دستگاه گوارش از نوع اول کمتر است

 

کره پسته

برای خرید کلیک کنید