تغذیه, مقالات

پروتئین و نقش های آن در بدن

کره بادام زمینی

احتمالا شنیده‌اید که پروتئین یکی از موادی است که بدن به شدت به آن نیازمند است. اما اینکه کدام بخش از سلامتی بدن به دستان توانمند پروتئیــن وابسته است، سوالی است که احتمالا ذهن شما را درگیر خود کرده است.

 

پروتئین چیست؟!

 

پروتئــین ماده‌ای مغذی و بسیار پر اهمیت است که وجود آن بسیار لازم و ضروری بوده و منبع انرژی به حساب می‌آید.

همچنین علاوه بر آن می‌توان پروتئــین را به عنوان یکی از بخش‌های بافت‌های بدن تعریف کرد. در این تعریف، پروتئین‌ها را می‌توان در قسمت‌های مختلف بدن مشاهده کرد. از جمله فعالیت‌هایی که به پروتئین‌ها نسبت داده‌اند، ساخت آنزیم‌ها و در نتیجه تسهیل واکنش‌‌های شیمیایی در بدن است. می‌توان گفت هموگلوبین نیز پروتئین‌ را در خود دارد که باعث حمل اکسیژن در خون می‌شود.

 

به همین منظور با توجه به اهمیتی که این ماده در بدن دارد، شدت احتیاج روزانه بدن به وارد شدن پروتئین را می‌توان دریافت. لازم به ذکر است در صورت عدم دریافت پروتئیــن و فقر بدن نسبت به آن، بیماری به نام کواشیوکور در بدن خودنمایی می‌کند.

همچنین کاهش میزان رشد، کاهش ایمنی بدن و قدرت و انرژی آن، فقدان کارکرد بهینه قلب و دستگاه تنفسی را نیز می‌توان در زمره رنج از کمبود پروتئین قرار داد.

 

نقش پروتئین در بدن چیست؟

۱

مهم‌ترین نقشی که می‌توان درباره پروتئیــن نام برد، کنترل رشد و حفاظت از بدن است. زمانی که فرد در دوران نقاهت بیماری و یا دوران خاصی از زندگی که بدن احتیاج به ترمیم و افزایش انرژی دارد، قرار دارد، پروتئین‌های بیشتری در بدن فرد استفاده می‌شوند. دوران بارداری، شیردهی، زمان رشد، بعد از عمل‌های جراحی و یا دورانی که بدن در حال ترمیم آسیب‌دیدگی است، پروتئیــن‌ها به کمک بدن می‌آیند.

۲

نقش دیگر پروتئین‌ها این است که می‌توانند تعادل مایعات در بدن را حفظ کرده و باعث جذب و نگه داشتن آب شوند. کنترل این مایعات به اندازه‌ای پر اهمیت است که می‌توان گفت در صورتی که پروتئین به میزان لازم به بدن نرسد، مایعات وارد فضای بین سلولی می‌شوند؛ در نتیجه این مسئله منجر به نفخ و ورم‌های شدید در معده می‌شود‌.

۳

نقش دیگری که می‌توان برای پروتئیــن‌ها در بدن متذکر شد، این است که آن‌ها می‌توانند مواد مغذی را در سراسر جریان خون بدن، انتقال داده و یا ذخیره کنند. ویتامین‌ها، مواد معدنی، کلسترول، اکسیژن، قند خون و… از جمله موادی هستند که پروتئین‌های خاص، منحصرا هر کدام را انتقال می‌دهند و یا ذخیره می‌کنند.

۴

تامین انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن از دیگر کارهای بسیار مفیدی است که از دستان توانمند پروتئین‌ها ساخته است. به عنوان تامین‌کننده انرژی، پروتئیــن‌ها آخرین و مهم‌ترین موادی هستند که توسط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این مورد، پروتئین‌ها در ساخت پادتن‌ها نقش بسیار پر رنگی را ایفا می‌کند. به همین دلیل است که پروتئیــن‌ها برای دفاع بدن در برابر عفونت‌ها بسیار لازم‌ و ضروری هستند.

۵

به طور کلی باید بگوییم که پروتئیــن‌ها نقش‌های بسیار مهم و پر رنگ دیگری را نیز در بدن بر عهده دارند که به هیچ عنوان نمی‌توان منکر آن شد. کار‌های دیگری مانند تنظیم PH، انتقال اطلاعات بین سلول‌ها و بافت‌ها، ایجاد ساختار در بدن و  کنترل واکنش‌های بیوشیمیایی، از جمله وظایف پــروتئین‌ها در بدن محسوب می‌شود.

 

 

منابع پروتئین :

 

۱. کره بادام زمینی سرشار از پروتئـین

کره بادام زمینی سرشار از پروتئیــن است. در ۲ قاشق غذاخوری از این ماده غذایی ۸ گرم پروتئین وجود دارد.

از کره بادام زمینی می‌توان به‌عنوان منبع خوب پــروتئین در وعده‌های مختلف استفاده کرد.

 

۲. تخمهٔ آفتابگردان؛ یکی از تنقلات با پروتئین بالا

از جمله پیشنهادهای خوب برای گیاهخواران تخمه آفتابگردان است. در هر ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان ۶ گرم پروتئین وجود دارد.

 

۳.جو دوسر یکی از ارزانترین منابع پروتئینی

جو دوسر بدون گلوتن، مقوی و ارزان است. نصف لیوان جو دوسر ۱۳ گرم پروتئین دارد و از بقیه منابع گیاهی پروتئین بیشتری دارد.

 

۴. سویا؛ بسیار ارزان اما سرشار از پروتئـین

سویا به‌عنوان یکی از منابع پروتئینی ارزان و بسیار مناسب برای افزایش دریافت پروتئین است.

هر فنجان سویا ۲۹ گرم پروتئین وجود دارد که به همین دلیل می‌تواند جایگزین خوب گوشت برای گیاهخواران باشد و بهترین منبع گیاهی پروتئین است.

 

۵. تن ماهی

ماهی یک منبع فوق‌العاده خوب از پروتئین است. نوع کنسرو شده آن نیز از این قاعده مستثنا نیست.

اگر ماهی تازه با بودجهٔ شما همخوانی ندارد می‌توانید از تن ماهی استفاده کنید. استفاده از تن ماهی یکی از روش‌های خوب برای بالا بردن مقدار پروتئین دریافتی است. در هر ۱۰۰ گرم تن ماهی ۲۰ گرم پروتئین باکیفیت وجود دارد.

 

 

برای خرید کره های آجیلی که منبعی عالی از پروتئین هستند اینجا کلیک کنید.

 

کره بادام زمینی

برای خرید کلیک کنید