مقالات, مو

چرا مو چرب می شود؟

چرا مو چرب می شود

آشنایی با این مسئله که بدانید چرا مو چرب می شود ؟

بسیاری از افرادی که موهایشان به شدت چرب می شود برایشان این پرسش به وجود می آید که چرا مو چرب می شود. دلایل متنوعی برای چرب شدن موی چرب وجود دارد. هر یک از این دلایل بر اساس سیستم بدن هر فردی متفاوت می باشد. یکی از مهمترین دلایل چرب شدن مو، ژنتیک است. همچنین باید به خوبی بدانید که آب و هوا تاثیر زیادی روی چربی موی سر می گذارد. غدد چربی که روی سر به وجود می آیند نقش مهمی روی تولید چربی دارند. روش های زیادی برای کنترل چربی موی سر وجود دارد. شما باید بهترین روش طبیعی را برای درمان چربی موی سر خود انتخاب کنید.
اگر شما به خوبی بدانید که چرا مو چرب می شود می توانید بهترین راهکار را برای درمان این مشکل انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پیش از انتخاب بهترین روش درمان چربی مو باید به خوبی سازگار بودن آن روش را برای موهای خود بررسی کنید. پوست سر برای اینکه سلامت خود را حفظ کند و رطوبتش را از دست ندهد به صورت دائم چربی تولید خواهد کرد. غدد سبوم از جمله مهمترین و اصلی ترین غددی می باشد که تولید چربی پوست سر را بر عهده دارد. شدت کار غدد سبوم به دلایل متنوعی بستگی دارد. برخی از مهمترین دلایل کارکرد بیش از اندازه این غدد را در ادامه معرفی می کنیم.

 

 

برای دریافت مشاوره رایگان پوست و مو اینجا کلیک کنید.

دریافت مشاوره پوست و مو

 

چرا مو چرب می شود و دلایل اصلی آن

 

برخی از دلایلی که مربوط به پرسش چرا مو چرب می شود می باشد و باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید عبارت است از :

 

 

۱. ژنتیک

 

یکی از مهمترین دلایل چرب شدن موی سر ژنتیک می باشد. برخی از افراد به صورت ژنتیکی پوست سرشان چربی بیش از اندازه ای تولید می کند. ژنتیک این دسته از افراد به گونه ‌ای است که روی عملکرد غدد سبوم و همچنین میزان تولید چربی سر تاثیر زیادی می‌ گذارد. ژنتیک هر یک از افراد با یکدیگر فرق می کند. بر همین اساس بسیاری از افرادی که دارای ژنتیک خاصی هستند دچار چربی موی سر بیش از اندازه می شوند.

 

 

۲. بیماری های پوستی

بیماری های پوستی به عنوان یکی دیگر از دلایل چرب شدن موی سر شناخته می‌ شود. انواع متفاوتی از بیماری های پوستی وجود دارند که روی عملکرد سیستم ایمنی و همچنین غدد سبوم تاثیر زیادی می گذارند. هر یک از این بیماری ها موجب تشدید تولید چربی در این غدد می شوند. به عنوان مثال بیماری درماتیت یکی از بیماری‌ هایی است که غدد چربی را تحریک می‌ کند. تولید مقادیر گسترده‌ ای از چربی به دلیل این بیماری در پوست سر ایجاد می‌ شود. همچنین علائم متفاوتی مانند پوسته پوسته شدن پوست سر و همچنین شوره به دلیل این بیماری برای افراد به وجود می‌ آید.

درمان جوش و جای جوش

 

۳. چربی موی سر و آکنه سر

 

اینکه شما بدانید چرا مو چرب می شود و آکنه سر چه تاثیری روی چربی پوست سر می‌ گذارد بسیار مهم است. در بسیاری از موارد امکان دارد که سلول‌ های پوستی و همچنین مواد چربی درون منافذ گیر کنند. همین مسئله موجب می گردد که زمینه لازم جهت رشد باکتری ها در هر یک از این منافذ فراهم گردد. این مسئله موجب جمع شدن چربی های زیاد و همچنین ایجاد آکنه در قسمت کف سر می‌ شود. اگر آکنه سر شدت پیدا کند موی هر یک از افراد بیش از اندازه چرب خواهد شد.

 

۴. عوامل محیطی

عوامل محیطی به عنوان یکی دیگر از دلایل چرب شدن موی سر شناخته می شوند. در بسیاری از موارد عوامل محیطی و آلودگی‌ ها موجب تغییر چربی پوست سر خواهد شد این مسائل به دلیل تاثیر گذاری روی هر یک از هورمون ها، می توانند اندازه تولید چربی موی سر را افزایش دهند. در این موارد امکان دارد که پوست سر شما در زمان واکنش عوامل محیطی با ماده شیمیایی میزان تولید چربی اش افزایش پیدا کند. عوامل محیطی روی برخی از افراد تاثیر زیادی می گذارد. به همین دلیل آنها دچار چربی موی سر می شوند.

 

 

۵. استرس و چربی موی سر

استرس به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم چرب شدن موی سر شناخته می شود. بسیاری از افرادی که می ‌خواهند بدانند چرا مو چرب می شود و روش درمان آن چیست باید استرس خود را کنترل کنند. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که استرس به صورت مستقیم روی هورمون آندروژن تاثیر می گذارد. این هورمون وظیفه اصلی اش این است که تولید غدد سبوم را کنترل کند. در صورتی که شما استرس داشته باشید عملکرد غدد سبوم دچار اختلال می گردد. بر همین اساس غدد چربی بیش از اندازه خواهد شد.

 

۶. شستشوی بیش از اندازه مو

شست و شوی بیش از اندازه موها به عنوان یکی دیگر از دلایل چربی موی سر شناخته می ‌شود. پوست سر با شستشوی بیش از اندازه مو تحریک می شود و چربی اش از بین می‌ رود. بر همین اساس به صورت طبیعی ناچار می گردد که تولید غدد سبوم را افزایش دهد. همین مسئله چرب شدن موی سر را شدت می ‌بخشد. همچنین باید دقت داشته باشید که در صورت استفاده کردن از نرم کننده ها و شامپو ها باید به صورت کامل موهایتان را آبکشی نمایید. این مسئله که مقداری از این مواد در لابه لای مواد موهای شما باقی نماند اهمیت زیادی دارد. اگر این مواد لابلای موی شما باقی بماند تعادل چربی پوست را از بین می برد.

 

۷. افزایش سن و چربی موی سر

اینکه بدانیم چرا مو چرب می شود و افزایش سن روی چرب شدن موی سر چه تاثیری دارد بسیار مهم است. یکی از مهمترین عواملی که موجب افزایش ترشح چربی به وسیله غده های متفاوت می گردد افزایش سن می باشد. این مسئله بیشتر در آقایان مشاهده می گردد. آقایانی که سن آنها بیشتر از ۵۰ سال می باشد هورمون چربی شان بیش از اندازه ترشح می ‌کند. این هورمون فولیکول های مو را که بسیار زیاد هستند کوچک می کند و پوست سر چرب می شود. نکته مهمی که در این مورد باید بیان کنیم این است که ترشح چربی در قسمت پوست سر بعد از سن بلوغ افزایش پیدا خواهد کرد. بالا رفتن سن موجب افزایش میزان غدد چربی می گردد. به همین دلیل پوست سر و موی سر چرب می شود.

 

۸. استفاده از شانه و برس کثیف

استفاده کردن از برس و شانه کثیف به عنوان یکی دیگر از دلایل چرب شدن موی سر شناخته می شود. یکی از مواردی که موجب می گردد گرد و غبار، آلودگی ها و همچنین ذرات باقیمانده از محصولات آرایشی و مراقبتی به صورت مستقیم روی موهام منتقل گردد استفاده کردن از برس و شانه کثیف می باشد. استفاده کردن از برس و شانه کثیف موجب می گردد که موهای شما بسیار سریع کثیف شوند. همچنین میزان ترشح چربی در پوست موی سر تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

 

۹. براشینگ بیش از اندازه و چربی موی سر

اگر شما بیش از اندازه موهای خود را براشینگ می کنید باید بدانید که چربی موی سرش تان بیش از اندازه خواهد شد. براشینگ به صورت مکرر و افراطی مضرات زیادی برای مو و همچنین سلامت پوست سر شما دارد. استفاده کردن از ابزارهایی مانند سشوار، اتوی مو و غیره موجب افزایش ترشح غدد سبوم می گردد. سشوار زدن طولانی مدت می گردد که این غده تحریک شود و چربی بیش از اندازه ای را تولید کند.

 

 

۱۰. استفاده از نرم کننده ها

این مسئله که بدانیم چرا مو چرب می شود و تاثیر نرم کننده روی چرب شدن موی سر چه اندازه است اهمیت زیادی دارد. شما برای اینکه موهای خود را سلامت نگه دارید باید از محصولات ملایم استفاده نمایید. در واقع نرم کننده ها را تنها باید به ساقه و نوک موهای خود بزنید. به ریشه موهای خود هرگز نرم کننده را نمالید. استفاده غیر اصولی از محصولات نرم کننده موجب چرب شدن بیش از اندازه مو می گردد. پس از اینکه نرم کننده را به موهای خود زدید باید با آب فراوان موهایتان را شستشو دهید. این مسئله که نرم کننده ها از روی موهای شما به طور کلی از بین بروند اهمیت زیادی دارد. اگر شما نرم کننده ها را از روی موهای خود به طور کامل از بین نبرید موهایتان خفه می شوند و آسیب ‌های جدی به موها وارد می گردد.

ساقه مو و شانه چوبی

 

چرا مو چرب می شود و روش های درمانی

 

اکنون که شما به خوبی متوجه شدید چرا مو چرب می شود، باید روش ‌های مناسبی را برای درمان چربی موی سر انتخاب کنید. روش های طبیعی به عنوان بهترین روش های درمان چربی موی سر شناخته می شوند. امروزه بسیاری از افراد روش های شیمیایی را جهت کنترل چربی موی سر خود انتخاب می کنند. شما باید به خوبی بدانید که این روش ها با اینکه تاثیر مناسبی دارند ولی مضرات زیادی برای سلامت موهای شما دارند. جهت استفاده کردن از روش های طبیعی باید به خوبی در مورد مزیت ها و تاثیرات روش های طبیعی اطلاعات کافی کسب کنید. برخی از بهترین روش های طبیعی که جهت درمان چربی موی سر به کار گرفته می ‌شود و تاثیر زیادی دارند عبارت هستند از :

 

 

۱. استفاده از میکس روغن انار با جوجوبا

میکس روغن انار با جوجوبا به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین روش های درمان چرب شدن موی سر می باشد. شما می توانید روغن جوجوبا را با روغن انار ترکیب کنید و میکس آنها را به موهای خود بمالید. قبل از اینکه به حمام بروید این روغن را به کف سر خود بمالید و ماساژ دهید. در صورتی که بخواهید از این روش استفاده کنید باید روزانه میکس روغن را روی موهای خود بمالید. اگر به صورت روزانه از این روش گیاهی و مناسب استفاده کنید تاثیر بی نظیر آن را بعد از یک هفته مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که جهت استفاده از روغن انار و روغن جوجوبا باید به خوبی اصل بودن آنها را مورد بررسی قرار دهید. برخی از افرادی که نمونه های غیر اصلی محصولات را استفاده می ‌کنند دچار ریزش موی شدید می‌ شوند.

۲. استفاده از روغن انار و روغن درخت چای

یکی دیگر از روش‌ هایی که جهت درمان چرب شدن موی سر به کار گرفته می شود ترکیب روغن انار با روغن درخت چای می باشد. در واقع شما می‌توانید این دو روغن را همراه با نمک دریا جهت اسکراب موهای خود مورد استفاده قرار دهید. برای استفاده روزانه از این ترکیب بهتر است که به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه اجازه دهید ترکیب روی موهای شما باقی بماند. اگر شما به مدت ۱۰ روز از این روش برای درمان چرب شدن موی سر خود استفاده کنید نتیجه بی نظیر آن را مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش باید به خوبی اصل بودن هر یک از روغن ها را مورد بررسی قرار دهید.
بسیاری از فروشندگانی که روغن درخت چای را به مشتریان ارائه می دهند نمونه های اصلی این روغن را تحویل مشتریان نخواهند داد. بر همین اساس اصل بودن روغن درخت چای و روغن انار را از این نظر که کیفیت لازم را دارند باید بررسی کنید. شما می توانید هر یک از روغن های نامبرده درمان چربی موی سر را با نمک دریا ترکیب نمایید. از آنها جهت اسکراب موهای چرب خود استفاده کنید. پیش از اینکه به حمام بروید هر یک از انواع روغن هایی که نام بردیم را باید روی موهای خود بمالید. پس از آن به آرامی با آب ولرم موهایتان را شستشو دهید تا روغن ها از روی موی شما شسته شوند.

 

 خرید روغن های طبیعی برای درمان چربی موی سر

 

شما به خوبی متوجه شدید که چرا مو چرب میشود و روش های گیاهی درمان چربی موی سر را شناختید. بر همین اساس می‌ توانید با آگاهی اقدام به درمان چربی موی سر خود نمایید. جهت خرید هر یک از انواع روغن های طبیعی که نام بردیم می توانید از فروشگاه مزرعه روغن محصولات را تهیه کنید. برای خرید اینترنتی هر یک از انواع روغن های طبیعی درمان چربی موی سر باید به خوبی اصل بودن روغن ها را مورد بررسی قرار دهید. فروشگاه مزرعه روغن، روغن جوجوبا، روغن درخت چای و روغن انار را با بهترین کیفیت به دست مشتریان خود می دهد. شما می توانید با قیمتی مناسب و به صرفه انواع روغن های نامبرده را از این فروشگاه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *