تغذیه, مقالات

چرا کینوا بخوریم؟

کینوا

چرا کینوا بخوریم؟

 

کینوا چیست؟

 

 

دانه کینوا یکی از انواع غلاتی است که به تازگی شناخته شده، اما هنوز بسیاری از افراد خواص این دانه‌های مقوی و سالم را نمی‌شناسند.

کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. این گیاه بومی کشورهای آمریکای جنوبی مانند بولیوی، شیلی و پرو است و به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد اهمیت بسیاری در میان مردم پیدا کرده است. کیـــنوا بسیار سبک‌تر و خوش هضم‌تر از دانه‌های برنج و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. مخصوصا برای کسانی که رژیم غذایی دارند و همچنین گیاهخواران توصیه می‌شود.

پروتئین بالا و کالری کم باعث شده است این گیاه در بین ورزشکاران ارزش زیادی پیدا کند. این گیاه به دلیل فیبر بالا باعث سیری طولانی مدت می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواص دانه کینوا این است که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را هم تأمین کند.

 

 

 

روش پخت

دانه‌های کینوا تا حدودی مانند برنج پخته می‌شوند. کافی است یک پیمانه از آن‌ها را با دو برابر آب درون قابلمه بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا آب آن تمام شود.
می‌توانید از روغن زیتون، آب لیمو یا نارنج و ادویه هم برای طعم بهتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای بهتر شدن طعم کینــوا به جای آب ساده، از آب مرغ یا گوشت استفاده کنید..
برای آن که دانه کینوا بافت خود را از دست ندهد و له نشود، می‌توان حجم معین آب را در چند مرحله به قابلمه اضافه کرد. علاوه بر این می‌توانید از این گیاه در تهیه سالاد، کتلت، برگر، سوپ کینـــوا و دیگر غذاها هم استفاده کنید.

 

 

طریقه مصرف

کینوا پخته شده را می‌توان برای تهیه سوپ کینوا، ماکارونی و پاستا، سالاد کینــوا، کتلت کیــنوا و همبرگر گیاهی با کــینوا استفاده کرد
آرد کینوا را برای تهیه نان، کوکی‌ها، بیسکویت‌ها و کیک‌ها استفاده می‌کنند.
برگ‌های تازه کینوا را به عنوان سبزی برای تهیه سالاد و سوپ استفاده می‌کنند.

 

خواص کینوا :

 

کـــینوا برای مقابله با مشکلات گوارشی

جلوگیری از کلسترول

مقابله با دیابت نوع ۲

مناسب برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند

باعث تسکین دردهای میگرنی میشود

ضد پیری

مناسب برای رژیم های لاغری

دانه‌ کینوا، سرشار از پروتئین آمینواسید فسفر
آهن و امگا٣ و همچنین شامل درصدی منیزیم، پتاسیم و فیبر است.

پروتئین گیاهی این دانه به مراتب بهتر از پروتئین حیوانی است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای افراد گیاه خوار یا کسانی که به هر دلیلی از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند، باشد.

 

 

 

طبع کینوا گرم است یا سرد ؟!

 

 

 دانه کینوا نه طبعی گرم دارد و نه طبعی سرد، طبع این دانه‌ معتدل است و به همین دلیل از نظر طب سنتی همه افراد می‌توانند آن را مصرف کنند. بنابراین اگز دوست دارید بدانید طبع دانه کینوا گرم است یا سرد تا آن را میل نمایید،  لازم نیست نگران طبع آن باشید و می‌توانید به راحتی و با هر طبیعتی که بدن شما دارد، دانه کینوا را مصرف کنید.

 

تاریخچه :

کینوا گیاهی با قدمت ۵۰۰۰ ساله این گیاه بومی کشورهای آمریکای جنوبی مانند بولیوی، شیلی و پرو است و به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد اهمیت بسیاری در میان مردم پیدا کرده است.به آن خاویار گیاهی هم می‌گویند و به عنوان غلات مورد مصرف قرار می‌گیرد؛
دانه کیــنوا به سه رنگ سفید، قرمز و مشکی وجود دارد. دانه کینوا سفید که کمی مایل به زرد است، بهتر از بقیه انواع آن بدست می‌آید و به آن کینــوا طلایی نیز می‌گویند زیرا بعد از پخت خیلی نرم و شیرین است. دانه کیـــنوا قرمز که بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای در می‌آید، بافت خود را حفظ کرده و بیشتر در تهیه سالاد استفاده می‌شود و دانه کیــنوا مشکی نیز بعد از پخت رنگ خود را حفظ می‌کند و از نوع سفید هم شیرین‌تر است..

 

نحوه ارائه کینوا در مزرعه روغن

دانه کیـــنوا در مزرعه روغن در بسته بندی های ۲۰۰گرمی قابل دسترس است
هر ۱۸۵ گرم کینوا
پنج گرم فیبر
هشت گرم پروتئین
فسفر
منگنز
منیزیم است .

 

 

 

برای خرید این محصول اینجا کلیک کنید.