تغذیه, مقالات

چگونه لاغر شویم؟

.چگونه لاغر شویم؟

کلیدهای اصلی کاهش وزن و لاغری، سوزاندن چربی های اضافی جمع شده در اندامها  و عضله سازی است .  به عنوان بافتی  که بیشترین انرژی دریافتی را در بدن می سوزاند و مانع از تبدیل آن به چربی مازاد می شود.

 

اضافه وزن چیست ؟

 

اضافه وزن یا چاقی  حاصل یک معادله بسیار ساده است. اگر تعادل انرژی دریافتی شما و انرژی مصرفیتان به هر دلیلی به هم بخورد یا چاق می شوید و یا لاغر. در واقع تشبیه این فرآیند به ترازو بسیار کمک کننده است .هنگامی که کفه دریافت انرژی شما سنگینتر از کفه ی مصرف انرژی باشد ، انرژی اضافی در بدن به صورت چربی ذخیره می شود.برای متوازن کردن این دو کفه ناچارید که یا انرژی دریافتی را کاهش داده  و یا انرژی مصرفی را افزایش دهید .

زمانی که فعالیت بدنی شما بیشتر از غذایی باشد که می خورید وزن شما کاهش می یابد.
برای کاهش انرژی دریافتی شما هیچ چاره ای ندارید مگر اینکه منابع تامین انرژی را مدیریت کنید . این منابع  برای بدن ما غذاها یی هستند که در طول روز می خوریم  و به همین دلیل برای مدیریت دریافت انرژی ناچارید میزان و نحوه خوردن غذا را مدیریت کنید آنچه که ما به نام رژیم غذایی می شناسیم. مزرعه روغن به این منظور غذاهای فیبر دار مانند کره های آجیلی را به شما پیشنهاد می کند .

فعالیت بدنی در کفه دیگر ترازوی مدیریت وزن و لاغر شدن:

 

اگر مثال ترازو را به خاطر سپرده باشید؛ راه حل دوم برای کاهش وزن افزایش مصرف انرژی در بدن است. به عبارتی سوختن انرژی باید در بدن افزایش یابد. برای بالا بردن مصرف سوخت در بدن هیچ راه حلی نیست به غیر از اینکه میزان فعالیت بدنی افزایش یابد. این کار زمانی موثر است که ما بتوانیم میزان فعالیت خود را به حدی برسانیم. که بدن منبع دیگری به غیر چربی برای سوزاندن در اختیار نداشته باشد و ناچار به سوزاندن چربی برای تامین انرژی مصرفی دست بزند.
برای مثال در یک پیاده رویی تند بعد از گذشت ۳ ربع ساعت یا ۴۵ دقیقه سایر منابع ذخیره انرژی مثل گلیکوژن کبد تمام شده. و بدن ناچار است از منابع چربی ذخیره شده استفاده کند.
البته همیشه کار به همین سادگی نیست به این ارقام توجه کنید:
  • پیاده روی آهسته  ۲۰۴ تا ۲۵۵ کالری بر ساعت
  • دوچرخه ‌سواری آرام  ۲۹۲ تا ۳۶۴ کالری بر ساعت
  • یوگا قدرتی: ۲۹۲ تا ۳۶۴ کالری بر ساعت
  • ورزش‌های هوازی سنگین مثلا بدنسازی های حرفه ای : ۵۳۳ تا ۶۶۴ کالری بر ساعت
یک نکته کلیدی اینکه برای سوزاندن  از بین بردن یک کیلو چربی اضافی در بدن شما باید ۹۰۰۰ کالری در بدن انرژی بسوزانید.
زمانی که فعالیت بدنی شما کمتر از انرژی غذایی است که مصرف می کنید.  وزن شما اضافه می شود و روند لاغر شدن به کندی پیش می رود.
 دومین واقعیتی که در کاهش وزن باید در نظر گرفته شود این است.  که عبارت رژیم لاغری سریع تبلیغ فریبنده ای است که هیچگاه به حقیقت نمی پیوندد. و  پرسش “چگونه به سادگی لاغر شویم ؟ ” به پاسخی نمی رسد مگر با ایجاد عوارض و مشکلات غیر قابل جبران.
متخصصین تغذیه برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن در محدوده ای که سلامت شما را به خطر نیاندازد.  برنامه ای برای شما تنظیم می کنند که هر دو کلید در آن به کار رفته اند . یعنی علاوه بر تنظیم برنامه غذایی برای  کاهش انرژی دریافتی ، برنامه ای برای بالا بردن فعالیت بدنی  به منظور افزایش مصرف و سوزاندن انرژی در اختیار شما می گذارند. که توسط متخصصین علم تمرین طراحی می گردد.