پوست, مقالات

ترک های پوستی یا استریا

ترک پوستی

ترک پوستی چیست؟

استریا یا ترک های پوستی ضایعاتی هستند که به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی، اغلب در نواحی تحت فشار مثل ران، باسن، شکم و سینه‌ها ایجاد می‌شوند. ترک‌های پوستی هنگام بلوغ، معمولا روی ران‌ها، باسن و سینه‌ها ایجاد می‌شوند ولی در دوران حاملگی این ترک‌ها بیشتر در نواحی شکم و سینه‌ها بروز می‌کنند. ترک‌های پوستی در آقایان نیز ایجاد می‌شوند ولی در خانم‌ها بسیار شایع‌ترهستند.

تزک پوستی

ترک های پوستی


علت ایجاد ترک‌های پوستی

از نظر علت ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی عوامل مختلفی مطرح شده است. مهمترین عامل، کشیدگی پوست به طور ناگهانی است که مثلاً در بارداری و بلوغ شاهد آن هستیم ولی کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد ترک‌های پوستی است و عوامل درونی نیز در بروز آن مؤثر می‌باشد.

از جمله این عوامل، تغییرات هورمونی است که سبب عدم تعادل در فیبروبلاست‌ها (سلول‌های تولید کننده الاستین و کلاژن) می‌شود که این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می‌گردد. در نتیجه پوست فیبرهای کلاژن، دچار پارگی شده و پوست حالت ترک خوردگی پیدا می‌کند.

بیماری‌های زمینه‌ای و مصرف داروهای مختلف مخصوصاً داروهای کورتونی نیز می‌تواند در پیدایش این ضایعات موثر باشد. استفاده طولانی مدت از کورتون‌های موضعی قوی نیز می‌تواند باعث ایجاد استریا یا ترک‌های پوستی شود. به همین دلیل توصیه می‌شود کورتون‌های موضعی فقط زیر نظر پزشک مصرف شوند تا عوارض آن در بیمار ظاهر نشود.

 

نقش وراثت در ایجاد استریا

وراثت نیز در پیدایش استریا نقش دارد. استریا در نژاد قفقازی بیش از سایر نژادها دیده می‌شود. از نظر ظاهری  ترک پوستی‌ در ابتدا قرمز تا بنفش رنگ است ولی با گذشت زمان به تدریج سفید رنگ می‌شود.

 

ایجاد ترک‌های پوستی در بلوغ و بارداری

ترک‌ پوست اغلب در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی شدید ایجاد می‌شود. حدود ۳۰% افراد هنگام بلوغ و حدود ۷۷% خانم‌ها هنگام بارداری مبتلا به استریا یا ترک‌های پوستی می‌شوند. در مورد بارداری، سن اولین بارداری در بروز ترک‌ بسیار مهم است.

به طوریکه اغلب بانوانی که در سنین بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار شده‌اند دچار ترک‌ پوستی می‌شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک‌ها در بانوانی که اولین بارداری آنها پس از ۳۵ سالگی است بسیار کمترمی‌باشد. این ترک‌ها، معمولاً بعد از ماه چهارم بارداری ایجاد می‌شوند.

ترک‌های پوستی حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند. در بعضی از افراد اولین بارداری بدون ایجاد ترک‌های پوستی طی می‌شود ولی در بارداری‌های بعدی بیمار دچار این مشکل خواهد شد.

 

درمان ترک‌های پوستی

در صورتی که ترک‌های پوستی در همان مراحل اولیه که زمان طلایی محسوب می‌شود درمان نشوند، رنگ آنها به رنگ سفید تغییر می‌کند. امکان بهبود خود به خود ترک بدون درمان بسیار کم است. نکته مهمی که در درمان استریا وجود دارد این است که در مراحل اولیه که این ترک‌ها رنگ قرمزمایل به بنفش دارند نتایج درمانی، بسیار موثرتر خواهند بود.

 

پیشنهاد مزرعه روغن:

مزرعه روغن درمان ترک پوستی از جمله ترک های بارداری روغن های زیر را به شما پیشنهاد می دهد

روغن هسته انار :

این روغن باعث تحریک سلول های اصلی لایه بیرونی پوست که کراتینوسیت نام دارند، می شود. در واقع روغن انار باعث می شود این سلول ها آسیب دیدگی خود را جبران کنند و جوان تر و شاداب تر شوند.

روغن آرگان :

روغن آرگان سرشار از اسیدهای چربی چون اسید لینولئیک و اسید هیالورونیک است که حاوی ویتامین E می باشد. خاصیت ضد پیری پوست، مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدان بودن روغن آرگان به سبب وجود این اسیدهاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *