مقالات, مو

علت ریزش مو پس از کرونا

موهای آسیب دیده

راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا، علت ریزش مو چیست؟

درمان ریزش مو بعد از کرونا یکی از دغدغه‌های افرادی است که به این ویروس همه گیر مبتلا شده اند. همانگونه که می دانید از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی ویروس کرونا بخش زیادی از افراد در نقاط مختلف جهان را به خود درگیر کرده است. افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می شوند، نشانه های مختلف و علامت های گوناگونی خواهند داشت. از دست دادن حس چشایی و بویایی، بروز علامت های پوستی و حساسیت، سردردهای طولانی و بروز درد در ناحیه بینی از جمله عوارض کرونا محسوب می شوند. در این بین یکی از بزرگترین مشکلات و عوارضی که بخشی از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ریزش مو بعد از کرونا است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های کشور آمریکا بیان کرده که این عارضه ممکن است درصد زیادی از افراد مبتلا به این ویروس را درگیر نماید. با این حال روش های مختلفی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا ارائه شده است.

ریزش مو پس از کرونا

همانگونه که می دانید از دست دادن حس بویایی، تنگی نفس، تب و خستگی، سرفه خشک و همچنین بدن درد از جمله علایم رایج ابتلا به ویروس کرونا هستند. سازمان بهداشت جهانی تاکید بر آن دارد که افراد مبتلا به این بیماری خود را در شرایط خاص قرنطینه کنند. با این حال پس از گذشت چند مدت از شیوع کووید-۱۹ تحقیقات و مطالعات بیشتری بر روی آن صورت گرفت که مشخص شد یکی از عوارض طولانی مدت آن، ریزش مو محسوب می شود. ریزش مو بعد از کرونا که به آلوپسی نیز نامگذاری شده است، از جمله عارضه هایی است که بسیاری از افراد را از لحاظ روانی نیز درگیر می‌کند. به همین علت روش های مختلف برای درمان ریزش مو بعد از کرونا در دستور کار خود قرار می دهند. استفاده از مکمل های مختلف طبیعی و راهکارهای درمانی کلینیکی به شکل قابل توجهی پس از ابتلا به ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفته اند.

 

ریزش مو

علت ریزش مو بعد از کرونا

با وجود اینکه تحقیقات گسترده ای در خصوص ریزش مو بعد از کرونا صورت گرفته است ولی همچنان هیچ گونه مدرک قدرتمندی برای اثبات اینکه این ویروس می تواند به طور مستقیم موجب ریزش موها شود، ارائه نشده است. پزشکان و متخصصین بر این باورند که عارضه ریزش مو، تلوژن افلوویوم بوده که در هنگام ابتلا به ویروس کرونا نیز تاثیرگذاری خود را نشان می دهد. علاوه بر این طبق گفته کارشناسان این که چرا تنها برخی از بیماران دچار ریزش مو بعد از کرونا میشوند و دسته دیگری از آنها با این مشکل دست و پنجه نرم نمی‌کنند، مشخص نشده است. به طور کلی ریزش مو در آقایان و بانوان با توجه به ژنتیک آنها و چرخه رشد مو ممکن است اتفاق بیفتد. افرادی که مستعد به ریزش مو هستند نیز در هنگام ابتلا به ویروس کرونا ممکن است با آن مواجه شوند. از آن جایی که کرونا یکی از بیماری های جدید به شمار می‌رود، همچنان علائم مبهمی در آن وجود دارد. تاکنون برخی از آمارها و مشاهدات در خصوص عوارض ابتلا به این بیماری اثبات شده اند. جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که بر روی افراد مبتلا به ویروس کرونا صورت گرفته است مشخص شده ۹ نفر از میان هر ۱۴ نفری که به این ویروس مبتلا شده اند با ریزش مو همراه می‌شوند. با در نظر گرفتن شرایط مختلف مانند استرس های عاطفی و روانی، استرس های فیزیکی مانند تب و نگرانی بابت ابتلا سایر افراد خانواده می توان برای درمان ریزش مو بعد از کرونا داروهای مورد نظر و موثر را تجویز نمود.

با توجه به اینکه هنگام مواجهه بدن با آسیب های شدید روحی و روانی، تحریک ریزش موها را می توان متصور شد، در هنگام ابتلا به ویروس کرونا نیز می‌توان این فاکتورها را در نظر گرفت. طبق مشاهدات متخصصین مشخص شده است هر اندازه شدت ابتلا به این ویروس بیشتر باشد، افرادی که با آن دست و پنجه نرم می کنند بیشتر در معرض ریزش مو قرار می گیرند.

تلوژن افلوویوم چیست؟

قبل از اینکه به دنبال راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا باشیم، بهتر است با مفهوم تلوژن افلوویوم آشنایی به دست آوریم. به طور کلی هنگامی که به فرآیند رشد موی انسان نگاه می کنیم، می توانیم سه مرحله را مشاهده نماییم. شروع رشد که آن را آناژن می نامند، مرحله گذار یا کاتاژن و همچنین مرحله استراحت یا تلوژن روند رشد موها را دربر می‌گیرند. بخش زیادی از موهای شما باید در مرحله رشد قرار گیرند. در عین حال در مرحله گذار و استراحت بخش کمتری از آنها مشاهده می شود. با این وجود عارضه تلوژن افلوویوم هنگامی که با آن مواجه می شوید موجب ریزش موقتی مو خواهد شد. در این زمان با اختلال در چرخه رشد مو همراه می‌شویم. ممکن است تا ۵۰ درصد از موهای افراد هنگام رسیدن به این مراحل در مرحله استراحت قرار گیرند. در نتیجه مشاهده می شود که هنگام شانه زدن، شامپو بودن و برس کشیدن بخش زیادی از موهای خود را از دست می دهید. فراموش نکنید که آلوپسی نیز به عنوان یکی از اصطلاحات عمومی برای ریزش مو همواره بیان می شود. می توان در حالت کلی اعلام کرد که تلوژن افلوویوم نوعی آلوپسی است.

معمولا این عارضه یعنی تلوژن افلوویوم پس از اینکه افراد با یک واقعه شدید و آسیب زا مواجه می شوند، بعد از چند ماه رخ خواهد داد. به همین علت است که بیان می‌شود بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند نیز ممکن است به علت فشارهای جسمی و روحی زیاد، دو الی سه ماه پس از بهبودی با ریزش مو مواجه شوند.

در کنار بیماری کوبید ۱۹، شرایط و فاکتورهای دیگر نیز می توانند در ابتلا به این عارضه تاثیرگذاری خود را نشان دهند. به عنوان مثال بانوانی که قصد زایمان دارند نیز تا ۲ الی ۳ ماه پس از این فرآیند با ریزش مو مواجه می شوند. انجام عمل‌های جراحی و همچنین استرس و فشار روحی شدید نیز ممکن است افراد را به تلوژن افلوویوم مبتلا نماید. برخی دیگر از شرایطی که موجب ابتلا به این عارضه می شوند، گزینه های زیر هستند.

  • استرس ناشی از بستری شدن در بیمارستان
  • مصرف برخی از داروها
  • اختلالات خود ایمنی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • بیماری‌های شدید
  • انواع سکته قلبی و سکته مغزی
  • کاهش ناگهانی وزن

در عین حال بد نیست بدانید که خبر خوش برای این افراد، ریزش وقتی موها خواهد بود. اگر به دنبال راهکارهایی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا هستید، به راحتی می توانید از روش های استاندارد کمک گرفته و چرخه رشد موها را به حالت عادی برگردانید. معمولا پس از گذشت ۶ الی ۹ ماه با توقف ریزش موها مواجه خواهید شد.

کدام افراد پس از کرونا دچار ریزش مو می شوند؟

ریزش مو بعد از کرونا ممکن است تمام افراد را به خود درگیر کند و آنها را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا افرادی که به صورت ژنتیکی پتانسیل ابتلا به ریزش مو را دارند، بیش از دیگران در معرض این مشکل قرار خواهند گرفت. این افراد باید برای درمان ریزش مو بعد از کرونا از راهکارهای درمانی و کلینیکی موثر کمک گیرند. علاوه بر این طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، بانوان بیش از آقایان هنگام ابتلا به بیماری کرونا با توجه به افزایش استرس در معرض ابتلا به این موضوع قرار می‌گیرند. دلایل این امر این است که بانوان نسبت به آقایان اهمیت بیشتری به ریزش موهای خود خواهند داد. به همین علت بلافاصله پس از ابتلا به ویروس کرونا ترجیح می‌دهند با پزشک متخصص در این زمین مشورت نمایند.

تشخیص ریزش مو ناشی از کرونا

بدون تردید قبل از اینکه به دنبال راهکارهای درمان ریزش مو بعد از کرونا باشید باید تشخیص بدهید که آیا صرفا این ریزش در اثر ابتلا به تلوژن افلوویوم یا کرونا بوده یا خیر؟ پزشک متخصص می تواند با انجام آزمایش‌هایی به شما اعلام کند که آیا ریزش موهای شما به کرونا مرتبط است یا در اثر شرایط دیگر به این معضل مبتلا شده اید. برای اینکه بتوانید مطمئن شوید ریزش مو بعد از کرونا رخ داده است، میتوانید موهای خود را کشیده و تعداد تارهای از دست رفته را تخمین بزنید. علاوه بر این بررسی قطر و طول موهای از دست رفته نیز بیان خواهد کرد که علت ریزش مو چیست. یکی از روش هایی که پزشکان برای تشخیص ریزش مو ناشی از کرونا انجام میدهند، تست خون و بررسی وضعیت تیروئید و آهن بدن است. با انجام این آزمایش ها می‌توان اطمینان حاصل کرد که علت ابتلا به این معضل چه بوده است.

چرا کرونا موجب ریزش مو می شود؟

همانگونه که عنوان کردیم فشار و استرس از طبیعی فراوان ناشی از ابتلا به این ویروس از جمله مهمترین دلایل ریزش مو محسوب می شود. علاوه بر این تغذیه نامناسب، بستری شدن و همچنین برهم خوردن سلامت عمومی بدن نیز از جمله دلایلی هستند که در دوره کرونا می توانند موجب ریزش مو شوند. در هر صورت پس از کرونا هر دلیلی که موجب ریزش مو شود را تلوژن افلوویوم نام خواهیم برد. هر کدام از دلایل زیر می‌توانند به صورت علمی در هنگام ابتلا به ویروس کرونا، موجب ریزش مو شوند.

تب شدید بدن

هنگامی که دمای بدن بالا رود، فولیکول های مو تحریک می شوند. در این شرایط احتمال ریزش مو نیز افزایش می یابد. با توجه به اینکه یکی از علائم اصلی و شایع در ابتلا به ویروس کرونا، تب است و افراد مبتلا به این ویروس دمای بالایی را متحمل می‌شوند، می‌توان متصور شد که فرد به ریزش مو مستعد است.

استرس ناشی از ابتلا به کرونا

یکی دیگر از عوامل محرک تلوژن افلوویوم، استرس خواهد بود. هنگامی که افراد به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند، نگرانی زیادی در این خصوص خواهند داشت. علاوه بر این شخص مبتلا ممکن است استرس و فشارهای عصبی را تجربه کند و به دنبال این است که آیا روند بیماری افزایشی است یا خیر؟

عدم بهبودی و همچنین فشارهای ناشی از قرنطینه نیز می توانند از جمله فشارهای روحی و استرس ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ عنوان شوند. تمام این عوامل دست در دست هم داده و با تحریک تلوژن افلوویوم موجب ریزش مو خواهند شد. در حالت کلی می‌توان عنوان کرد هنگامی که افراد به یک عامل استرس زا برخورد می کنند، وارد مرحله تلوژن یا استراحت می شوند.

عوارض جانبی داروهای درمان کرونا

درمان ریزش مو بعد از کرونا را به روش های مختلف می توان انجام داد. با این حال هنگامی که به این ویروس مبتلا هستید باید از داروهای مختلفی کمک بگیرید. با توجه به اینکه بیماری کرونا علائم متنوع و مختلفی دارد، ممکن است اندام های گوناگونی از بدن را درگیر کند. علاوه بر این پزشکان اعلام کرده اند که برای این ویروس داروی اختصاصی تولید نشده است. پزشکان ممکن است در حین فرآیند درمانی فرد مبتلا، داروهای گوناگونی تجویز کنند. مصرف هر دارویی می‌تواند عوارض مخصوص به خود را داشته باشد. توجه به این امر که تلوژن افلوویوم موقتی بود و پس از قطع مصرف داروها نیز می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید، در این زمینه به فرد قوت قلب می دهد.

تغذیه نامناسب و ناکافی

یکی از مشکلات افرادی که به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می شوند، بی اشتهایی و کم بودن اشتها برای مصرف غذا است. در چنین شرایطی فرد نمی تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را به علت تغذیه ناکافی تامین نماید. رشد موها نیز نیازمند تامین مواد معدنی خواهد بود. بنابراین هنگامی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوید به واسطه عدم تامین نیازهای بدن با ریزش مو همراه خواهید شد. در این مرحله رشد موها وارد فاز استراحت یا ریز شده و نیاز به طی

کردن این دوره با مصرف داروهای مناسب و خوراکی های خاص خواهید داشت.

کمبود اکسیژن رسانی به پیاز مو

همانگونه که میدانید افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند ممکن است با تنگی نفس همراه شده و ریه های آن ها نیز به شدت درگیر شود. اکسیژن رسانی در این شرایط به بافت موها محدود خواهد شد. در نتیجه فولیکول های مو دسترسی ضعیفی به اکسیژن دارند. این شرایط موجب سستی پیاز مو و ریزش آن ها می شود.

 

درمان ریزش مو با روغن

بهترین روش درمان ریزش مو بعد از کرونا

حال که با دلایل ریزش مو بعد از کرونا آشنایی کامل به دست آورده اید، می توانیم به سراغ راهکارهای درمانی برویم. چند روش درمان ریزش مو بعد از کرونا توسط متخصصین این حوزه بیان شده است. اگر بخواهید از راهکارهای طبیعی و موثر کمک بگیرید، درمان های خانگی را میتوانید در نظر داشته باشید. در این بین راهکارهای کلینیکی نیز به شما کمک خواهند کرد تا برای درمان ریزش مو بعد از کرونا بتوانید اقدام نمایید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

در هنگام شیوع پاندمی کووید ۱۹ متخصصین اعلام کردند افرادی که سیستم ایمنی بدن قوی تری دارند، کمتر از عوارض آن رنج خواهند برد. به همین علت پس از ابتلا به این بیماری بهتر است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید. با انجام این کار می‌توانید از یک روش موثر برای درمان ریزش مو بعد از کرونا کمک بگیرید. از طرف دیگر با داشتن تغذیه سالم و همچنین انجام ورزش می توانید بدنی سالم و ایمن داشته باشید.

آهن کافی به بدن خود برسانید

اگر بدن شما به آهن دسترسی داشته باشد، سلول های خونی میتوانند با سرعت بالاتری رشد کنند. با توجه به این امر برای درمان تلوژن افلوویوم و جلوگیری از ریزش مو گامی بلند خواهید برداشت. سعی کنید پس از ابتلا به این ویروس از خوراکی هایی که آهن کافی دارند، استفاده نمایید. دانه چیا سرشار از اهن و کلسیم میباشد که میتوانید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف الکل را متوقف کنید

یکی از دلایلی که موجب تشدید ریزش مو بعد از کرونا می شود، مصرف الکل است. به هیچ عنوان مصرف الکل را در هنگام ابتلا به این بیماری و پس از آن در دستور کار خود قرار ندهید. علاوه بر این مصرف الکل می‌تواند مشکلات دیگری نیز به وجود بیاورد. برای سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود خود و جلوگیری از ریزش مو، توصیه ما به شما عدم مصرف نوشیدنی های الکلی خواهد بود.

از موهای تان مراقبت کنید

اگر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ و شرایط دیگر با ریزش مو و تلوژن افلوویوم مواجه شده اید، سعی کنید هنگام آرایش موها رفتاری ملایم داشته باشید. از اتو کردن، سشوار کشیدن و فر کردن موها هنگام ابتلا به تلوزیون افلوویوم خودداری نمایید. علاوه بعد این هایلایت مکرر و رنگ آمیزی با تعداد بالا نیز می تواند موجب آسیب رسانی به موها شود.

استفاده از شامپو ضد ریزش را فراموش نکنید

به طور کلی شامپوهایی که در بازار عرضه می شوند و به عنوان شامپو تقویت کننده آن ها را می شناسید، می توانند به جلوگیری از ریزش مو کمک فراوان کنند. با این حال سعی کنید هنگام خرید شامپو از محصولی استاندارد و باکیفیت کمک بگیرید. شامپوهای معمولی در این زمینه نمی توانند کمک حال شما باشند.

استفاده از ماسک طبیعی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا

اگر روش های درمان ریزش مو بعد از کرونا را بررسی کنید، به صورت گسترده با ماسک های طبیعی مواجه خواهید شد. ماسک های شیمیایی امروزه برای مقاصد مختلف در بازار عرضه می شوند. برخی از آنها ممکن است بتوانند نتایج نسبتا مناسبی از خود نشان دهند. از این رو پزشکان و متخصصین حوزه سلامت بر این باورند که برای تقویت فولیکول های مو می توانید از ماسک های طبیعی و خانگی کمک بگیرید. در این بین استفاده از انواع روغن های طبیعی به شما کمک می کند تا برای درمان ریزش مو بعد از کرونا گامی بلند بردارید. به عنوان مثال روغن رزماری یکی از بهترین محصولات برای درمان ریزش مو بعد از کرونا محسوب می شود. این عصاره شگفت انگیز با تقویت فولیکول های مو می تواند تلوژن افلوویوم را در سریعترین زمان برطرف نماید. این پایان کار نبوده و در ماسک موی خانگی می توانید از آب پیاز، تخم مرغ و پودر قهوه نیز کمک بگیرید.

یکی از روغن های طبیعی دیگر برای درمان ریزش مو بعد از کرونا، روغن نارگیل به شمار می‌رود. این روغن می‌تواند بسیار اثرگذار بوده و با بهره گیری از آن می‌توانید یک ماسک شگفت انگیز برای درمان ریزش مو بعد از کرونا استفاده نمایید.

بر روی تغذیه خود حساس باشید

همانگونه که عنوان کردیم تغذیه نامناسب یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو بعد از کرونا محسوب می‌شود. افرادی که به این ویروس مبتلا هستند به واسطه عدم اشتها نمی‌توانند پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کنند. سعی کنید از طریق مصرف غذاهای مقوی و همچنین مصرف مکمل ها نیازهای بدن را تامین کرده و خود را از ابتلا به این مشکل دور نگه دارید. مصرف غذاهای پروتئین دار، آهن، ویتامین d، ویتامین c، ویتامین e و اسید فولیک می‌تواند در این زمینه تاثیرگذاری خود را نشان دهد. علاوه بر این ویتامین b۱۲ یکی از نیازهای ضروری بدن در هنگام ابتلا به این ویروس محسوب می‌شود. ویتامین b۷ یا بیوتین یکی از مهمترین عناصر برای تقویت بدن بوده که می‌تواند برای درمان ریزش مو بعد از کرونا تاثیر شگفت انگیز خود را نشان دهد. این محصول با بهره گیری از مواد اصلی مورد نیاز برای رشد مجدد مو و تقویت پیاز مو، قابلیت های بی نظیری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

چرا مو چرب می شود

درمان ریزش مو بعد از کرونا با دارو درمانی و روش های کلینیکی

درمان ریزش مو بعد از کرونا را با استفاده از مصرف داروهای مختلف و با راهکارهای درمانی کلینیکی نیز می توانید انجام دهید. این روزها متخصصین و پزشکان با ارائه مکمل های مختلف و داروهای مفید به شما می توانند کمک کنند تا با تقویت فولیکول های مو بتوانید از ریزش آنها جلوگیری نمایید. راهکارهای درمانی زیر و داروهای بیان شده می‌توانند به شما برای درمان ریزش مو بعد از کرونا، مفید باشند.

مکمل های تقویتی

مصرف داروهایی مانند هیرویت، زینک، آهن هیرتامین و بیوتین می‌توانند در استحکام و رشد مجدد موها نقش موثری ایفا کنند. اگر به دنبال یک روش درمان ریزش مو بعد از کرونا هستید، مکمل های موجود در بازار و داروهای تقویتی را می‌توانید با مشورت پزشک مصرف نمایید. هیرویت از انواع ویتامین های گروه b، بیوتین، روی و آهن بهره مند شده است. این مواد می‌توانند برای تقویت ریشه و ساقه مو افزایش خونرسانی و همچنین تحریک رشد آنها تاثیر خود را نشان دهند. هیرویت را می توانید یک وعده در روز و قبل از صبحانه با آب میل کنید.

داروهای ضد ریزش

در حالت کلی داروهایی که برای درمان ریزش مو بعد از کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسط پزشک تجویز می شوند، گزینه هایی هستند که می‌توانند از تلوژن افلوویوم شما را دور نگه دارند.

ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل یکی از بهترین راهکارها برای درمان ریزش مو بعد از کرونا محسوب می شود. این محلول را می توانید به صورت موضعی مصرف کنید. با بررسی مکانیزم عملکرد این دارو متوجه می‌شویم که تبدیل سازی فاز آناژن و فعال سازی آن برای تحریک رشد موها مشاهده خواهیم کرد. این محلول را می توانید بر روی پوست سر به صورت موضعی استعمال کنید. فراموش نکنید که این محلول را بدون نسخه پزشک می توانید از داروخانه ها با غلظت های ۲ درصد و ۵ درصد خریداری نمایید.

قرص فیناستراید

اگر یک دارو برای کاهش سرعت ریزش موها را قصد دارید انتخاب کنید و با بهره گیری از آن به دنبال تحریک رشد موها در مردان هستید، خرید قرص فیناستراید را به شما توصیه می‌کنیم. معمولا پزشکان هنگامی که افراد با طاسی آندروژنیک مواجه می شوند، این قرص را توصیه می کنند. داروی ارائه شده می تواند بر هورمون های مردانه اثرگذار باشد. مصرف این دارو با توجه به مکانیزم خاصی که دارد برای بانوان توصیه نمی شود.

قرص اسپیرونولاکتون

دوره درمان ریزش مو بعد از کرونا را با مصرف داروهای مختلف می‌توانید طی کنید. اگر یک دارو برای تحریک رشد موها و بهبود ضخامت آنها نیاز دارید، قرص اسپیرونولاکتون را به شما توصیه می کنیم. مصرف این قرص برای بانوان می تواند تاثیر گذاری شگفت انگیز خود را نشان دهد.

راهکارهای کلینیکی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا

روش های کلینیکی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا نیز می توانند در دستور کار قرار گیرند.

مزوتراپی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا

یکی از بهترین و جدیدترین روش های کلینیکی برای درمان ریزش مو بعد از کرونا، مزوتراپی مو به شمار می رود. این روش بسیار موثر بوده و می‌توان از آن برای مقابله با ریزش مو استفاده نمود. در هر طیف سنی که قرار داشته باشید و علت ریزش موی شما هر عاملی که باشد را با بهره گیری از این روش می توانید متوقف کنید. در این روش مکمل ها و مواد تقویتی را با استفاده از سوزن های باریک به زیر پوست سر تزریق می کنند.

محل تزریق سوزن را ابتدا بی حس خواهند کرد.

سپس مواد تقویتی و مکمل را با سوزن های بیان شده به پیاز مو خواهند رساند.

با انجام این روش مشاهده خواهید کرد که رشد و رویش موها تحریک شده و به جلوگیری از ریزش موها نیز کمک فراوان کرده‌اید.

روش کلینیکی PRP

یکی دیگر از راهکارها برای درمان ریزش مو بعد از کرونا، استفاده از روش پلاسمای غنی از پلاکت خواهد بود. این روش را که PRP می نامند، درمانی وابسته به خون فرد محسوب می شود. برای طی کردن این فرآیند ابتدا پزشک باید خون فرد مبتلا را گرفته و پس از انجام آزمایش های فراوان و فرآیند های خاص، آن را به پوست سر فرد تزریق کند. با انجام این کار را استحکام موها افزایش خواهد یافت. بنابراین روش کلینیکی پی آر پی می تواند به رشد سریع موها نیز کمک فراوان نماید.

چند نکته برای پیشگیری از ریزش مو بعد از کرونا

قبل از اینکه به دنبال درمان ریزش مو بعد از کرونا باشید، بهتر است با چند راهکار ساده خود را از استرس های ابتلا به این بیماری و ریزش موها دور نگه دارید.

صبور باشید

اکثر اوقات افرادی که با تلوژن افلوویوم مواجه می شوند، با طی کردن روند این معضل، بهبودی وضعیت موها را مشاهده خواهند کرد. سعی کنید هنگام شانه کشیدن به آرامی با موهای خود رفتار کنید. به هیچ عنوان پس از ریزش موها دچار استرس نشوید. این روند موقتی بوده و با گذشت زمان برطرف خواهد شد.

با پزشک مشورت کنید

اگر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده اید، برای جلوگیری از استرس های ناشی می توانید با یک متخصص مشورت نمایید. فراموش نکنید به همراه ریزش مو ممکن است با علائم دیگر مانند خارش پوست سر، بروز دانه های پوستی و سوزش در سر نیر مواجه شوید. این شرایط نیر موقتی بوده و به صورت خود به خود از بین خواهد رفت. مشورت کردن با یک پزشک می‌تواند خیال شما را راحت نماید.

بر تغذیه خوب تمرکز کنید

برای جلوگیری از ریزش مو و سالم ماندن آنها بهتر است روی تغذیه خود تمرکز داشته باشید. مصرف پروتئین، مواد معدنی و ویتامین و استفاده از مکمل های مختلف در این زمینه کمک فراوان به شما خواهد کرد.

استرس خود را مدیریت کنید

همانگونه که عنوان کردیم، استرس و فشار ناشی در اثر ابتلا به کووید ۱۹ یکی از مهمترین دلایل ریزش مو شناخته می شود. به هیچ عنوان هنگام ابتلا به این بیماری دچار استرس نشوید. مدیریت استرس را با انجام ورزش، تمرین ذهن، ماساژ و آگاهی و خواب با کیفیت می توانید انجام دهید.

سوالات متداول

 

آیا ریزش مو بعد از کرونا دائمی است؟

ریزش مو پس از کرونا موقتی بوده و معمولا ۳ تا ۶ ماه ممکن است طول بکشد. استفاده از روش‌های درمانی فوق می تواند برای درمان ریزش مو بعد از کرونا موثر عمل کند.

آیا ریزش مو از عوارض قطعی ابتلا به کرونا است؟

ابتلا به بیماری و ویروس کرونا علائم مختلفی دارد. از تنگی نفس، ضعف در حس چشایی و بویایی و خارش های پوستی تا ریزش مو از جمله عوارض جانبی ابتلا به این بیماری می توانند به عنوان شوند.

چه مدت پس از ابتلا به کرونا با ریزش مو مواجه می شویم؟

ممکن است دو ماه پس از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ با ریزش موی ناشی از تلوژن افلوویوم مواجه شوید.

جمع بندی

درمان ریزش مو بعد از کرونا به راحتی امکان پذیر است. همانگونه که می دانید ویروس کرونا در چند سال اخیر بخش زیادی از افراد را با خود درگیر کرده است. ابتلا به این بیماری ممکن است عوارض جانبی مختلفی را در پی داشته باشد. با این حال مشورت کردن با یک پزشک متخصص می تواند خیال شما را راحت کند که از عوارض احتمالی ابتلا به این ویروس خود را دور نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *